Overslaan en naar de inhoud gaan

Let op klantwaarde en -retentie

Voor de bepaling van de waarde van een onderneming kijken rekenmeesters zelden naar niet-tastbare zaken, als merken, klanten of werknemers.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers zuchten al jaren onder het juk van accountability: hun inspanningen moeten tot ver achter de komma becijferd worden. En, hoe lastig ook, dat is wel terecht. Want hun prestaties op gebied van branding en klantretentie zijn heel bepalend voor de financiële waarde van hun broodheer.
Het gaat er uiteindelijk om wat klanten concreet in het laatje brengen. Nu en in de toekomst. Voor bedrijven die in een rijpe of verzadigde marktfase opereren, is dat niet zo moeilijk: de toekomstige kasstromen kunnen, extremiteiten daargelaten, geschat worden op basis van de huidige kasstroom. Maar bedrijven die in nieuwe markten opereren, hebben weinig vergelijkingsmateriaal. Daar staat het bepalen van ondernemingswaarde dus al snel gelijk aan natte vingerwerk.
Een aantal wetenschappers van Columbia University concentreerden zich op het berekenen van de waarde van het klantenbestand van een aantal ondernemingen.
Hun methode in essentie: kijk wat iedere klant bij jou besteedt, extrapoleer dat tot ver in de toekomst en tel die uitkomsten bij elkaar op. Ze lieten deze methode los op feitelijke data van vijf ondernemingen. En constateerden, vanuit de berekende klantwaarden, dat een verbetering van 1 procent in resp. klantretentie, marge of acquisitiekosten, de ondernemingswaarde van deze bedrijven verhoogden met resp. 5 procent, 1 procnt en 0,1 procent. Waarmee het belang van klantretentie ten overvloede wordt onderstreept.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in