Kijkcijfers anno 2010


Een Nederlander keek in 2009 184 minuten (3 uur en 4 minuten) per dag naar de televisie. SKO spreekt van stabiele cijfers ten opzichte van 2008, ook vanwege het ontbreken van superevenementen. 1,6% van de kijktijd bestaat uit uitgesteld kijken, in 2008 was dat nog 1,2%.
Het afgelopen jaar was eigenlijk geen spannend televisiejaar. Geen superevenementen zoals in 2010 (Olympische Spelen, WK Voetbal) en er zijn ook maar kleine schommelingen in de markaandelen. Het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep daalde van 37,3% naar 36,8%. RTL Nederland steeg van 26,9% naar 27,5% en SBS daalde van 22,4% naar 21,7%.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast gewone kijkcijfers meet SKO in samenwerking met STIR WEB-TV. Deze metingen geven een indicatie over televisie kijken via internet. Dit kan via live-streams, maar ook via on-demand (via de gemist portalen van de Publieke Omroep, RTL en SBS). Ook wordt het bereik van Digitale televisie gemeten. Dit was eerst nog onderdeel van een pilot, maar wordt nu ook maandelijks gepubliceerd.
Al sinds 1 januari 2008 wordt uitgesteld kijken meegenomen in de publicatie van de normale kijkcijfers. Dit gaat op als mensen een uitzending pauzeren en daarna weer verder kijken, of een uitzending opnemen (met bijvoorbeeld een harddiskrecorder) en op de dag zelf, of in één van de 6 opvolgende dagen nog terugkijken.
Samen met KPN wordt gestart met onderzoek naar Mobiel TV. Bij dit onderzoek gaat het om kijkgedrag op de telefoon zelf. Het is nog wachten op de eerste resultaten.
Naast kijkcijfers zijn er dus nog veel meer kijkcijfers. Uit de hoeveelheid metingen en nieuwe metingen kan opgemaakt worden dat uitgesteld kijken, live streaming en video on demand toenemen in populariteit. Ook betekent het dat televisiecontent multimedialer wordt; het is breder verkrijgbaar en de kijker kan zelf kiezen wanneer en waarop er gekeken wordt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid