Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijkcijfers anno 2010

Een Nederlander keek in 2009 184 minuten (3 uur en 4 minuten) per dag naar de televisie. SKO spreekt van stabiele cijfers ten opzichte van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een Nederlander keek in 2009 184 minuten (3 uur en 4 minuten) per dag naar de televisie. spreekt van stabiele ten opzichte van 2008, ook vanwege het ontbreken van superevenementen. 1,6% van de kijktijd bestaat uit uitgesteld kijken, in 2008 was dat nog 1,2%.

related partner content for mobile comes here

Het afgelopen jaar was eigenlijk geen spannend televisiejaar. Geen superevenementen zoals in 2010 (Olympische Spelen, WK Voetbal) en er zijn ook maar kleine schommelingen in de markaandelen. Het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep daalde van 37,3% naar 36,8%. RTL Nederland steeg van 26,9% naar 27,5% en SBS daalde van 22,4% naar 21,7%.

Naast gewone kijkcijfers meet SKO in samenwerking met STIR . Deze metingen geven een indicatie over televisie kijken via internet. Dit kan via live-streams, maar ook via on-demand (via de gemist portalen van de Publieke Omroep, RTL en SBS). Ook wordt het bereik van gemeten. Dit was eerst nog onderdeel van een pilot, maar wordt nu ook maandelijks gepubliceerd.

Al sinds 1 januari 2008 wordt uitgesteld kijken meegenomen in de publicatie van de normale kijkcijfers. Dit gaat op als mensen een uitzending pauzeren en daarna weer verder kijken, of een uitzending opnemen (met bijvoorbeeld een harddiskrecorder) en op de dag zelf, of in één van de 6 opvolgende dagen nog terugkijken.

Samen met KPN wordt gestart met onderzoek naar . Bij dit onderzoek gaat het om kijkgedrag op de telefoon zelf. Het is nog wachten op de eerste resultaten.

Naast kijkcijfers zijn er dus nog veel meer kijkcijfers. Uit de hoeveelheid metingen en nieuwe metingen kan opgemaakt worden dat uitgesteld kijken, live streaming en video on demand toenemen in populariteit. Ook betekent het dat televisiecontent multimedialer wordt; het is breder verkrijgbaar en de kijker kan zelf kiezen wanneer en waarop er gekeken wordt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in