Overslaan en naar de inhoud gaan

Postbank 2

In het vorige nummer van Adformatie heeft een columnist beweerd dat de fusie tussen ING en Postbank de grootste marketingblunder van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Postbank was online beresterk, maar zat offline met die vreselijke postkantoren. Postkantoren zijn nu eenmaal niet de juiste plek voor het verkopen van serieuze financiële producten. Aangezien je van alleen simpele financiële producten niet kan leven had de Postbank dus een fors probleem.
Omgekeerd was ING online uiterst zwak maar had wel een hoop fraaie winkels waar financiële professionals klaar stonden om klanten te adviseren. Maar die winkels hadden veel te weinig bezoekers, want ING had te weinig particuliere klanten.

related partner content for mobile comes here

Er waren dus hele goede redenen voor de fusie van ING met de Postbank. ING kreeg zo veel meer klanten en de Postbankklanten kregen meer service. De fusie levert bovendien een forse kostenbesparing op. Ook dat is een belangrijk argument voor de fusie, want de consument is – na alles wat er de afgelopen twee jaar over de financiële sector bekend is geworden – absoluut niet (meer) bereid zich door banken te laten afzetten. Gemak en service tegen een scherpe prijs, dat is wat de consument wil. Kortom, op basis van rationele argumenten zat die columnist er in de vorige Adformatie helemaal naast.

Uit de harde cijfers blijkt ook niet dat er na de fusie klanten zijn weggelopen. Kortom, de fusie tussen ING en Postbank was bedrijfseconomisch een verstandig besluit. Wel is er op merkgebied punt nog een fors probleem: de krrracht van de Postbank! De Postbank is een merk dat de consument het vertrouwen geeft niet te worden opgelicht. Een uiterst belangrijk punt, zeker in een tijd dat het vertrouwen in de financiële wereld tot het nulpunt is gedaald. Hoeveel tijd en geld zal het kosten om van ING een betrouwbaar merk te maken? Hans Hagenaars, de kleine marketinggeneraal van ING denkt dit probleem binnen een paar jaar op te lossen. Eerst zien dan geloven!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in