Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: beter online targeten leidt niet altijd tot winst

Met online advertising kun je beter op doelgroepen targeten dan via traditionele kanalen. Maar als er teveel spelers zijn, leiden deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online advertising is een stuk goedkoper dan traditionele marketing, dus richten veel marketeers zich op online. Online targeting-technieken werken echter niet als er teveel competitie is. De winst voor adverteerders wordt dan namelijk een stuk minder, aldus professor Allesandro Bonatti van MIT. Marketeers zullen zich volgens hem dus eerst goed moeten beraden welke kanalen ze het beste kunnen inzetten, om hun doelgroep te blijven bereiken.

related partner content for mobile comes here

Bonatti: ‘Online advertising heeft zeker de potentie om het qua targeting beter te doen dan traditionele advertising, maar dat betekent niet dat het automatisch ook meer winst oplevert. Dat hangt af van de manier waarop de online advertising-industrie zich concentreert.’

Online aanbieders kunnen immers steeds makkelijker bepaalde producten aanbieden aan een kleinere, specifieke consumentengroep. Zogenaamde verticals komen op. Er worden daarnaast steeds betere targeting-technieken ontwikkeld. Bonatti voorspelt dat hierdoor in plaats van concurrentie in een grote markt, in de vele kleine segmenten ook aparte prijzenoorlogen zullen komen.

Volgens Bonatti ontstaat een paradox: hoe beter de targeting-technologie, des te lager de winst voor de adverteerder. Zijn conclusie: ‘Je kunt alleen geld verdienen met gericht adverteren als je een monopolist bent, anders wordt het heel moeilijk.’

Bron: Marketingvox

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in