Een derde internetgebruikers verkoopt online
90 procent van de Europese internetgebruikers gaat wekelijks online op zoek naar informatie; 60 procent doet dat dagelijks. Meer dan 4 op 10 consumenten gaan op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingen van specialisten of van gebruikers. Dat blijkt uit het MC DC-rapport (‘Marketers & Consumers, Digital & Connected’). van onderzoeksbureau Insites Consulting.
En, menen de onderzoekers, ‘intussen is het web het platform voor een levendige peer-to-peer economie geworden: één derde van de Europese internetgebruikers heeft al eens iets aan een andere gebruiker verkocht via zoekertjessites of veilingsites’.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBij de meeste zoekopdrachten proberen mensen informatie te vinden over hobby’s, persoonlijke interesses en algemeen nieuws. Het internet wordt ook vaak gebruikt om informatie op te zoeken over producten, diensten en merken in het algemeen.
Zoekmachines
Zoekmachines spelen een belangrijke rol in elke stap van het aankoopproces: 59 procent van de internetgebruikers gaat minstens wekelijks op zoek naar producten of diensten die ze willen kopen.
Maar consumenten willen niet door meerdere pagina’s met zoekresultaten bladeren en zijn veeleisend wanneer ze met zoekmachines werken, weten de onderzoekers. Ze verwachten dat de meest relevante zoekresultaten bovenaan in de lijst te vinden zijn, aangezien 41 procent het na de eerste 10 zoekresultaten al voor bekeken houdt en zeven op 10 opgeeft nadat ze 20 zoekresultaten hebben bekeken.
We-factor
Verschillende trends hebben geleid tot een gewijzigd consumentengedrag. Zo zijn er sociale netwerken, converseren, delen, taggen, contentgeneratie en communitydeelname. Deze activiteiten hebben ook een sterke invloed op het koopgedrag van de consumenten. Tegenwoordig is het meer DCC: ‘discovery’, ‘comparison’ en ‘conversation’ (‘ontdekking’, ‘vergelijking’ en ‘gesprek’).
Consumenten hebben heel wat connecties en een ruimer arsenaal van tools ter beschikking in de fases vóór de aankoop. Het aantal websites met consumentenbeoordelingen bewijst volgens de onderzoekers dat e-commerce ‘we-commerce’ is geworden. Zo kunnen consumenten alternatieve merken tegen elkaar afwegen voordat ze een product aankopen.
Dit heeft invloed op het koopgedrag van de consument. In de verschillende productcategorieën gaan meer dan vier op 10 consumenten op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingen van specialisten en van gebruikers.
Online verkopen
De P2P-economie houdt in dat consumenten zaken doen met andere consumenten op internet, de grootste markt ooit. In de afgelopen 12 maanden (zomer 2008 – zomer 2009) heeft 32 procent van de Europese internetgebruikers iets aan een andere internetgebruiker verkocht via zoekertjessites of veilingsites.
14 procent heeft in het afgelopen jaar zelfs vier of meer items online verkocht. Alleen Zuid-Europa heeft een kleine achterstand ten opzichte van de andere regio’s.
‘Het onderzoek toont aan dat de online handel tussen consumenten op kleine schaal zal blijven plaatsvinden in online communities, chatrooms, webgebaseerde discussieforums en diensten van derden waarbij consumenten in een lijst worden opgenomen’, concluderen de onderzoekers.
Voor het MC DC-rapport werden er, in samenwerking met IAB Europe, 30 duizend internetgebruikers (15 jaar en ouder) in 16 landen naar hun mening gevraagd. Daarnaast liep er zes weken lang ook een ‘bulletin board’ (online kwalitatieve onderzoeksmethode voor het verkrijgen van inzichten via discussies met meerdere deelnemers gedurende een langere periode) met 200 Europese gebruikers van digitale media.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid