Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcoholmomenten op tv zetten aan tot drinken

Jongeren die naar een film zitten te kijken waarin stevig wordt gedronken, drinken ondertussen zelf ook meer. Mannen zijn er gevoeliger…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die feiten presenteerde gezondheidswetenschapper Renske Koordeman vorige week tijdens een congres aan de Radboud Universiteit in Nijmegen over alcoholproblematiek onder jongeren.

related partner content for mobile comes here

Koordeman liet groepen jongeren kijken naar de film ‘What happens in Vegas’, waarin hoofdrolspelers Cameron Diaz en Ahston Kutcher stevig innemen. De onderzoekster maakte ook een ‘brave’ versie van de film, door alle alcoholmomenten eruit te knippen. Jongeren die naar de ‘drankovergoten’ film keken, liepen tweemaal zo vaak naar de koelkast om een nieuw biertje te pakken. Koordeman denkt dat kijken naar bijvoorbeeld talkshows waar de glazen met drank op tafel staan, hetzelfde effect heeft.

Jongeren die veel drinken en dat ook steeds meer gaan doen, blijken ook een genetische afwijking hebben. Door die afwijking in combinatie met sociale factoren loopt deze groep meer risico een probleemdrinker te worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in