Internal Branding pragmatisch van belang?
Pragmatici zijn niet zelden sceptisch over dit soort voorbeelden van Internal Branding.
Internal Branding is het merk gebruiken om de interne organisatie te richten op de bedoelingen in de markt. Over hoe je het merk aan de binnenkant moet gebruiken, wordt flink van mening verschilt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe echte 'believers' menen dat het DNA van een organisatie moet overeenkomen met het externe merk. Imago en identiteit moeten samenvallen. De marketingafdeling van Amstel zou volgens de Internal Branding-ideologen een vriendenclub moeten zijn.
De Internal Branding-pragmatici geloven niet zo zeer in het indirecte invloed van een bedrijfscultuur. Zij zien meer in het direct beïnvloeden van de klantcontacten. Medewerkers die met klanten omgaan, moeten duidelijke instructies zodat hun gedrag in lijn ligt met het merk.
Zelf ben ik een pragmaticus. Begin als bedrijf maar eens met het 'branden' van de klantgerichtheid van medewerkers die contact met klanten hebben. Kijk dan maar of er draagvlak is om het merk ook echt verder door te trekken de organisatie in. Of daar animo voor is, zal o.a. afhangen van het feit of het merk (of de merken) al min of meer een afgeleide van de identiteit van de organisatie is (zijn). Iets dat wat mij betreft een must is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid