De leukste baan van Nederland


'Ik heb de leukste baan van Nederland' zei Sander van der Laan van Albert Heijn vorige week op Koffiedik Kijken. Hij ook al? Het barst namelijk van de onwijs leuke banen schijnt het. En... de meeste zijn nog vacant!
Het lijkt of er steeds meer blije personeelsadvertenties zijn die roepen dat het om leuke banen gaat. Was het vroeger zo dat een baan (veel) geld moest opleveren of goed moest zijn voor je verdere carriere, vandaag de dag moet een baan vooral leuk zijn. Dat laatste blijkt ook uit recent onderzoek van Intelligence Group:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS"Door het grote aantal mogelijkheden dat er is, gaan mensen niet meer primair op zoek naar een goede baan, maar veel meer naar de juiste baan. Waar mensen in 2005-2006 een baan kozen met het oog op een positieverbetering (financieel of carrière) wordt de keuze in 2007 sterk bepaald door werkbeleving (inhoud en work/life balance)."
Maar goed, iets roepen in een advertentie is makkelijk. Maar hoe 'bewijzen' ze dat? Uit nieuwsgierigheid ben ik eens op de bijbehorende websites gaan kijken.
(Uit de personeelsads van bol.com, nrc.carriere, McCain, Albert Heijn en Macaw)
McCain verwijst naar de corporate website, daar wordt helemaal niet ingegaan op de vraag waarom mensen daar met een smile werken.
Albert Heijn heeft nog steeds de vacaturesite uit 2003 www.ah.nl/werk/. Een concept dat vooral de breedte van werkzaamheden bij Albert Heijn wil laten zien, maar niet per se hoe leuk het daar is.
NRC.Carriere.nl is een vacaturesite zonder enig gevoel van leuk. Gewoon een opsomming van de vacatures, that's it. Nu kan je zeggen dat de individuele werkgevers maar moeten aantonen dat zij leuke banen hebben, maar toch, een beetje bewijsvoering had ik na de (online) advertentie wel verwacht..
Macaw heeft er een aparte websitevoor gemaakt met een pretentieuze naam: www.echtleukwerk.nl/. Hier wordt geprobeerd aan te tonen waarom het zo leuk werken is daar bij Macaw. Helaas nogal tekstueel, waardoor de echte lol er niet vanaf straalt, maar toch, ze proberen het.
Bol.com heeft veel vacatures (170-koppige staf op het hoofdkantoor moet met 60 groeien) en zetten hoog in: Naast de paginagrote advertenties hebben ze ook echt serieus werk gemaakt van bol.com/banen. Daar 'bewijzen' ze dat ze leuke banen hebben. Medewerkers vertellen hoe leuk het is, in tekst en in film. Er is zelfs een filmpje van een voorlichtingsmiddag. Kijk, zo laat je wat van jezelf zien.
Conclusie:
Het blijkt voor bedrijven toch nog steeds lastig om een advertentiecampagne af te stemmen met de online activiteiten. Het zijn hier de echte internetbedrijven die aan tonen 'het' wel te snappen.
Zijn er nog andere evidente voorbeelden?
Hoe dan ook, ik wens iedereen een onwijs leuke carriere toe!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid