Overslaan en naar de inhoud gaan

Incompany 500: ‘Duurzaam investeren zeer profijtelijk’

Duurzame organisaties verbeteren hun reputatie spectaculair en oefenen steeds meer aantrekkingskracht uit op werknemers, zakenpartners en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel in de top 500 op aantrekkingskracht van het zakenblad Incompany als in de top 100 op reputatie verbeteren duurzame organisaties zich spectaculair. Werknemers, zakenpartners en investeerders willen volgens het onderzoek massaal in zee gaan met duurzame en groene organisaties en hebben een opvallend positiever beeld van het Nederlandse bedrijfsleven. Vooral op het reputatieaspect ‘sympathiek’ valt een significante stijging op te tekenen. Sinds 2005 is de gemiddelde sympathiescore voor het bedrijfsleven toegenomen van een neutrale 5,59 naar een positieve 6,08.

related partner content for mobile comes here

In deze trend loopt de op groen inzettende energiesector voorop. De sympathiescore voor de energiesector is, na zeer zwakke scores in 2005 (4,66), 2006 (4,99) en 2007 (4,59), in slechts één jaar tijd omgeslagen naar een neutrale 5,40. Hun focus op duurzaamheid betaalt zich uit. Want ook in het onderzoek naar aantrekkingskracht presteert deze sector zeer sterk. Nuon (21e), Essent (28e) en Eneco (55e) weten meer stakeholders voor zich te interesseren dan ooit tevoren. Hun aantrekkingskracht is sinds 2005 bijna verdrievoudigd. Daarnaast toont Shell (1e) met zijn vierde overallzege dat energiebedrijven midden in de belangstelling staan.

Naast duurzame bedrijven en de energiesector presteren ook goede doelen en semi-overheden beter dan ooit. Respondenten richten zich overduidelijk op duurzaamheid. Van de 100 organisaties met de grootste aantrekkingskracht op stakeholders, is inmiddels één op de vijf non-profit. Anno 2008 staan er in de top 40 zes goede doelen tegenover slechts één IT bedrijf: IBM (37e). Greenpeace (29e), Oxfam Novib (32e), het Wereld Natuur Fonds (33e), Amnesty International (35e), Unicef (36e), en Vereniging Natuurmonumenten (39e) hebben vooral de automatiseerders verdrongen. De grootste winst is weggelegd voor de duurzame bank Triodos (17e), die in 2005 nog op plaats 76 stond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in