Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe de Rijksoverheid een vuurwerkcampagne maakte met Dumpert en de ‘Biem’-meneer

Bureau Grey Amsterdam ontwikkelde de campagne en app
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Volgens de Rijksoverheid negeren jonge mannen tussen de 16 en 24 makkelijk de adviezen over het veilig afsteken van vuurwerk. Om de boodschap over te brengen, ontwikkelde bureau Grey Amsterdam een smartphone-app en twee online introductiefilms.

related partner content for mobile comes here

BIEM

Via de app ontdekken jongeren hoe ver zij van vuurwerk af moeten staan. Met de app kun je namelijk een vuurwerkknal vervangen door een ‘BIEM’-geluidseffect. Je hoort alleen ‘BIEM’ als je filmt vanaf de door de app aangegeven veilige afstand.

Inspiratie

De inspiratie voor de campagne was de ‘BIEM’-meneer, een man die in het RTL Nieuws een gasexplosie met &;BIEM&; had omschreven. De makers benaderden deze ‘BIEM’- meneer voor de campagne. Samen met videoplatform Dumpert lanceerden zij werd vlak voor oud en nieuw de campagne.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Binnen vijf dagen werden de twee introductiefilms ruim 2 miljoen keer bekeken en de app meer dan 50.000 keer gedownload. Dat leverde 120.021 ‘verbiemde’ filmpjes op. En het belangrijkste volgens de makers: &;de doelgroep vertoonde onbewust het gewenste gedrag door veilig afstand te houden.’

Credits:

Head of Strategy: Miriam Sijmonsbergen
Creatives: Bjorn van den Hout & Rens Quirijnen
Executive Creative Directors: Lionell Schuring & Frank van Rooijen
Head of Digital: Oscar Winkelaar
Digital Producer: Ron Beurskens
Client Service Director: Annette Menheere
Account: Claudine Janssen, Tessa Brons
Productiebureau app: App Your Service
Productiebureau film: Dumpert

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in