Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van de Hollandse School, lang leve de Hollandse School

In de afgelopen decennia kreeg de Hollandse School overal ter wereld navolging, maar Oranje heeft die school nu zelf losgelaten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Louis van Gaal bracht een team van gedreven talenten tot de halve finale. Op papier is Oranje geen sterk team. Het is een elftal dat er staat, snel van tactiek verandert en het kan zowel verdedigend als aanvallend iedere tegenstander pareren. De Hollandse School loopt leeg, roepen oudgedienden teleurgesteld langs de lijn.

related partner content for mobile comes here

Veel overeenkomsten zien we met de wereld van reclame en communicatie, ook hier wordt korte metten gemaakt met de oude Hollandse School. En tegelijkertijd wordt er een Nieuwe School gebouwd. Van klassen vol leerlingen met nieuwe disciplines, talenten die (middelen-)vrij durven te denken. Met populaire  namen als: realtime marketing, newsroom, warroom en content-engines zijn ze de snelste van de klas. Iedereen wil naar ze luisteren, op elke digitale muur hangen hun posters.

Merken zonder actieve newsrooms missen relevantie en (dus) bereik.

Albert Heijn als voormalig aanvoerder van de Hollandse School (in advertising), is het eerste slachtoffer. Ik heb sterk het vermoeden dat de grootgrutter haar gehele marketingafdeling op vakantie heeft gestuurd.  

Dan doet Heineken het toch stukken beter. Heineken haar Twelftal-campagne is zo native en relevant dat ze bijna een eigen rubriek hebben in NOS Studio Brasil. Hallo Reclame Code Commissie?

Sport en reclame gaan hand in hand. Soms moet je strategisch verdedigen en een ander moment ga je volop in de aanval.

Je onderzoekt de meest relevante situatie om de juiste tactiek toe te passen. We hebben dit WK officieel afscheid genomen van de oude Hollandse School.

Communicatie moet oprecht en relevant zijn. Waar we vroeger leerden dat we relevantie moesten creëren, leert de nieuwe Hollandse  School nu om het te herkennen.

Het hebben van een content newsroom is niet voldoende.

Je moet wel iets willen nastreven, als merk ergens voor staan en een visie hebben op de samenleving. Alleen op die manier creëer je de Nieuwe Hollandse School. Eentje die terugbijt en weer prijzen pakt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in