Overslaan en naar de inhoud gaan

Een internet der dingen gebouwd op onzichtbare apps

Niet toevallig dat de laatste dagen een aantal artikelen verschijnen over de verschuiving van de rol van apps. Ze zullen een totaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In dit wordt een technologie besproken (Thinfilm) voor printbare elektronica. De stelling is dat je via deze weg connected producten kunt maken zonder ze daadwerkelijk in het internet te hangen. Het is een beetje een definitiekwestie. Moet een IoT product zelf een internehub zijn of gaat het om de uitwisseling van data over zijn plek (bijvoorbeeld) en maakt het niet uit waar die verbinding vandaan komt. Het concept van van Sterling kun je daarop naslaan. Een voorbeeld van die laatste categorie is Uber, waar de connected car ontstaat door een iPhone aan te brengen in de auto die alleen die functie heeft.

related partner content for mobile comes here

Dat functiegerichte, dat is een interessant onderdeel van het betoog van het artikel. Electronica die maar een functie heeft. Een product kan zo worden uitgevoerd met een heel goedkope ‘tag’ die een bepaalde functie toevoegt. De mobiele telefoon heeft hierin nog een belangrijke rol om die functie te verrijken met data en andere sensorgegevens uit de cloud.

Dit hybride model van functie en cloud maakt het mogelijk dat de applicatielaag steeds meer los komt van de app zelf. Apps verschuiven naar de achtergrond, worden onzichtbare ‘enablers’ van functies. En die functies worden gebaseerd op de ‘Want’ van de gebruiker, zoals Alper Çuğun dat mooi verwoord /product-design-focused-on-user-wants-484d04cfa572">in deze post. Ook hij ziet een beweging naar de één-functie-apps en noemt het voorbeeld van Foursquare dat kort geleden de twee verschillende ‘wants’ in aparte apps heeft gestopt: de beste plekjes in een stad vinden en het delen van je eigen locatie met vrienden.

Een derde aspect dat Alper aanhaalt is het ontwerpen voor de notificaties gekoppeld aan het loskomen van de ‘touchpoints’ van het gebruik. Ook een . De notificatielaag is de verbinder en spelverdeler in onze digitaal gedreven wereld. Zoals Benedict Evans het verwoord: we komen na 7 jaar in . De cloud is daarin cruciaal, al is de benadering nog verschillend: Apple’s approach is about a dumb cloud enabling rich apps while Google’s is about devices as dumb glass that are endpoints of cloud services.

De shift gaat op veel gebieden impact hebben. De manier waarop de telefoon op de achtergrond de digitale diensten faciliteert past bij de benadering van een service designer om te beginnen bij de dienst en niet op de contactpunten (het scherm). Die focus in het ontwerpen van digitale diensten verschuift nu dus nog verder; generieke principes die werken op elk type contactpunt. Het succes van een (merk) experience zal nu nog meer worden bepaald door het ervaren en niet de verschijning. Meer en meer apps zullen een nieuwe faciliterende rol aannemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in