Overslaan en naar de inhoud gaan

Hebben politieke partijen ook een sterk merk?

De grootste politieke partijen van dit moment zijn de SP met 30 zetels en de PVV met 25 zetels. Maar zijn dit ook de sterkste merken van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Via de tool vroeg men Nederland hun rauwe, onbevangen associaties te geven over verschillende politieke partijen, aan de hand van getoonde logos. De resultaten laten zien dat het imago en de identiteit (soms pijnlijk) verschillen.

related partner content for mobile comes here

Negatief
Gezien de economisch onzekere situatie die heel Nederland raakt, is het voor politieke partijen lastig scoren. De 1500 associaties uit de merkenmeter laten zien dat 59 procent van de associaties negatief van karakter zijn, 23 procent is neutraal en slechts 19 procent van de Nederlanders komt met een positieve associatie.

Identiteit
Interessant is om te kijken of de standpunten van het merk ook terugkomen in het hoofd van de Nederlandse bevolking. De belangrijkste resultaten op een rij:
Zowel de CDA als PVDA wordt als betrouwbaar, ouderwets en visieloos gezien. Op betrouwbaar na, waarschijnlijk niet helemaal zoals ze zichzelf willen zien. VVD noemt zich de volkspartij voor vrijheid en democratie, maar wordt door veel Nederlanders ook wel de partij voor de rijken en de elite genoemd.

Een partij die er goed in slaagt zijn merkwaarden over te brengen, is GroenLinks. GroenLinks wordt door onze doelgroep vooral omschreven als groen, milieu, duurzaam, progressief en idealistisch. Nederlanders zijn over het algemeen neutraal gestemd over D66. Waarden waar men het eerste aan denkt zijn onderwijs, Europa, democratisch, vernieuwend en twijfelachtig.

Tot slot de twee partijen, die het goed doen in de peilingen. De SP en de PVV hebben beide veel wisselende associaties. SP associeert men met constructief, actiepartij, links en sociaal. De PVV, die staat voor een sterkere economie en sociaal Nederland, wordt in ons onderzoek vooral (negatief) geassocieerd met opportunisme, fascisme en racisme, sociale zekerheid en vrijheid van meningsuiting.

Kiezers of geen kiezers, vanuit het merk bekeken kun je zeggen dat partijen als D66 en GroenLinks hun richting het duidelijkst en meest onderscheidend hebben gepositioneerd én gecommuniceerd naar de kiezers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in