Online advertising in Europa: 20,9 miljard euro
Ondanks de zwakke macro-economische omstandigheden binnen en buiten Europa, is de Europese online advertisingmarkt in 2011 met 14,5 procent gegroeid ten opzichte van 2010, tot een recordhoogte van €20,9 miljard. Dit staat in de IAB Europe AdEx Benchmark, die op 30 mei op IAB Europe’s Interact in Barcelona is gepresenteerd.
Ter vergelijking: de reguliere Europese advertentiemarkt (exclusief online) is gegroeid met 0,8 procent in dezelfde periode.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDisplay advertising groeide 15,3 procent. Deze groei is ingezet in 2010, ingegeven door zowel de erkenning van online display als medium en de explosie van de ‘big data’ economie, aldus het IAB.
Het aandeel mobiel in online display bedroeg in 2011 2 procent. In Groot-Brittannië ligt het aandeel echter al op 5,3 procent. Nederland staat hier op een vijfde plek, achter Italië, Noorwegen en Denemarken, met 2,2 procent.
Search groeide met 17,9 procent in 2011 en heeft hiermee het grootste aandeel in online advertising. Search is goed voor 46,5 procent van de totale onlineadvertisingbestedingen, in vergelijking met de 33,6 procent van display en de 19,2 procent van classifieds & directories.
Daniel Knapp, hoofd advertising research bij IHS Screen Digest, voerde het onderzoek uit. Hij geeft aan: ‘Online heeft een aantal unieke eigenschappen waardoor het mediumtype blijft groeien. Ten eerste is het een kwestie van formaten – adverteerders herkennen online steeds meer als een branding medium. Video dwingt een significant en groeiend aandeel in de uitgaven af en search blijft goede en meetbare resultaten leveren. Ten tweede: de explosie aan data heeft gezorgd voor verbeterde targetmogelijkheden die een verbetering van de advertentiewaarde met zich meebrengen. Ten derde zien we een aanhoudende trend van adverteerders die hun budgets van traditionele naar groeimarkten verschuiven.’
'Cookiewet grootste bedreiging'
Nederland staat op dit moment in Europa op de vijfde plek wat betreft totale online bestedingen, achter landen als Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland.Maar dat kan van korte duur zijn, aldus Lauren van der Heijden, directeur van IAB Nederland: ‘We zijn blij dat Nederland opnieuw bij de top 5 digitale medialanden van Europa hoort. Het totaal aan advertentiegelden blijft duidelijk verder verschuiven naar digitale advertenties. Met de verwachtingen omtrent smartphones en tablets zal dit ook de komende jaren zo zijn. Onze grootse bedreiging blijft de Nederlandse wetgever die met de cookiewet de speelruimte voor gezonde groei mogelijk ernstig heeft beperkt. Dit kan op termijn de huidige topindustrie in ons land naar het laatste rijtje van Europese landen dwingen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid