Overslaan en naar de inhoud gaan

Google start strijd om favicon

Google heeft sinds een kort een nieuwe favicon, een klein icoontje dat verschijnt in de adresbalk van de browser of die wordt getoond als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google heeft sinds een kort een nieuwe favicon, een klein icoontje dat verschijnt in de adresbalk van de browser of die wordt getoond als je Google hebt toegevoegd aan je favorieten. Het lijkt nogal klunzig ontworpen en er is op het web dan ook aardig wat discussie ontstaan. Nu heeft Google mensen om zelf een bijdrage te leveren: ontwerp het Google Favicon!
Het favicon wordt een steeds belangrijker element van de visuele merkidentiteit. Eenmaal een venster geopend naar het merk maar actief met een ander venster, is dikwijls alleen dit favicon te zien. Bovendien komt het favicon op veel meer plaatsen naar voren, bijvoorbeeld in RSS lezers. En het gebruik zal alleen maar toenemen, bijvoorbeeld voor mobiele toepassingen waar de schermpjes toch al klein zijn en een overzicht kan geven van je favoriete pagina's (merken) met hun favicons.

related partner content for mobile comes here

Vandaag de dag krijgt het favicon nog weinig aandacht. Veel te vaak is het favicon een verkleinde versie van het logo met afschuwelijke resultaten. Want het logo is niet ontworpen voor 16x16 pixels. Het eerdere Google favicon was vrij sterk (alleen de G in de typisch Google kleuren), maar wellicht is hier bewust gekozen voor een dergelijk lelijk favicon om wat buzz te bouwen.

Door gebruikers nu mee te laten ontwerpen, vergroot Google de betrokkenheid bij het merk. Mensen voelen zich gevlijd dat ze uberhaupt iets mogen insturen. Een ieder die wat instuurt voelt zich alleen helemaal betrokken, zeker als er vervolgens serieus mee wordt omgegaan. Degene die wint krijgt eeuwige roem. Online only merken nemen zoals Google nemen het voortouw.

Zo kunnen merken consumenten betrekken bij de ontwikkeling van hun visuele merkidentiteit. Nu met iets kleins als het favicon, maar op langere termijn ook met andere elementen. En ook het logo wordt dan niet uitgesloten. Het hoofdkantoor faciliteert in plaats van dirigeert. Het is een onderdeel van de : het vervallen van grenzen tussen producent en consument waar elk merk mee te maken heeft en een goede mode voor moet vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in