Overslaan en naar de inhoud gaan

Ziggo

Ik word echt te oud voor die flauwekul. Mooie zin. En hij is van alle tijden. Je kon hem al gebruiken toen je op je twaalfde je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soms heb ik het bij reclame. Bijvoorbeeld bij die dingen voor Ziggo. Een nieuwe Monsieur Hulot wandelt vol verbijstering door de moderne wereld. Hij ziet de dingen en vraagt zich af. En ik vraag het met hem. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit over? Waar is het voor? En vooral: Welke gek heeft hier voor betaald?

related partner content for mobile comes here

Ik zie Ziggo ook in de krant. Handgeschreven tekstjes met een snapshotje erbij. Ik zie een kanarie. die het Wilhelmus kan fluiten. En ik zie een mevrouw in badpak op een boot. Ze staat te golfen. De tekst zegt dat Ziggo op een boot was en een vrouw zag golfen.

Zo gaat het dag in, dag uit. En soms wordt het me te veel. Dan zeg ik die zin. ‘Ik word echt te oud voor die flauwekul.’ Het is een zucht van verbijstering. Maar ook van jaloezie. De jaloezie dat ze een klant zo gek gekregen hebben.

Elke artdirector of copywriter (m/v) wil diep in zijn hart maar één ding. Hij wil frapperen en poepjes laten ruiken. Eigenlijk schaamt hij zich voor de commerciële rambam die er uiteindelijk elke keer zo nodig bij moet. Natuurlijk, de reclame is een professioneel verlengstuk van de marketing geworden. Maar terwijl hij dat zegt, draait zijn hart zich om in zijn lijf. Hij wil spelen, lol trappen.

Ik weet dat het niet verstandig is om het toe te geven. Vroeger deed ik dat ook niet. Ik verpakte het clownspak in driedelig grijs. Onze Monsieur Hulot had de naam van zijn sponsor groot op de rug van zijn auto-coatte staan. Want er waren (en zijn) maar heel weinig adverteerders die het spel willen spelen. De gekheid moet als de wiedeweerga op een stokje.

We willen leuke dingen doen die niet verkloot worden door ‘koop dit’ of ‘doe dat’. We willen niet met de zware ketting van een groot, vet logo terug naar de aarde getrokken worden. Mooie, lange films willen we draaien met bizarre verhalen en surrealistische shots.

Ik kijk naar Ziggo en roep: Wat is dit voor flauwekul? Maar ik bedoel: Hoe is het mogelijk dat het mogelijk is? Ik geloof dat Ziggo iets is met telecom. Maar gelukkig weet ik dat niet. Ik wil het ook niet weten, maar ik vrees dat de grote afrekening spoedig komt. Uiteindelijk zijn ze niet gek, bij Ziggo. Helaas.

Intussen neem ik mijn pet af voor de mannen die het allemaal betalen. Zelden zag ik geld beter besteed.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in