Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Cookiewet kost omzet’

Adverteerders staan niet te trappelen om te voldoen aan de cookiewet: 13 procent wacht zelfs af tot de Opta boetes gaat uitdelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 5 juni dienen websites zich te houden aan de nieuwe cookiewetgeving. De wet is ter bescherming van de privacy van de internetgebruiker. Websites moeten bezoekers informeren over de cookies die ze willen plaatsen. Verder moet er nadrukkelijk toestemming van de bezoekers worden verkregen voordat er een cookie mag worden geplaatst.

related partner content for mobile comes here

Tot op heden voldoen Nederlandse websites nauwelijks aan deze eisen. Onderzoek van het nieuwe bedrijf Consentu laat zien dat adverteerders weinig haast maken om aan de cookiewet te voldoen. Op de vraag wanneer ze zich aan de wet gaan houden, antwoordt 38 procent ‘vanaf 1 januari 2013’, 32 pct zegt ‘zo snel mogelijk’, en 13 pct wacht zelfs af ‘tot de Opta boetes gaat uitdelen’.

Daarmee nemen ze een groot risico. Adverteerders kunnen bij overtreding rekenen op boetes tot 450 duizend euro of 10 pct van de omzet. 0nbekendheid met de wet is geen argument: 93 pct van de adverteerders zegt te weten wat de cookiewet inhoudt. Een veel belangrijker oorzaak zijn de nadelige effecten
die adverteerders verwachten. Als internetgebruikers weigeren om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies, kunnen websites niet langer relevante advertenties tonen; 34 pct van de ondervraagden verwacht hierdoor omzet mis te lopen. In de telecomsector is dit zelfs 43 pct.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Consentu, een nieuw bedrijf dat oplossingen biedt voor online privacy management. Consentu is opgericht
door Auke van den Hout (foto) en Johan van Mil. De opt-in wetgeving heeft volgens Van den Hout tot gevolg dat er meer aandacht nodig is voor uitleg over de zin en het gebruik van cookies. ‘De cookiewet wordt vaak alleen vanuit een juridische of technische invalshoek aangevlogen, terwijl het onderwerp juist vraagt om een aanpak die de commerciële, juridische en technische aspecten combineert.’

Meer over de cookiewet en het onderzoek van Consentu in het nummer van Adformatie dat vandaag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in