Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Communicatiemanager steeds vaker meewerkend voorman’

Als gevolg van het dalend aantal vacatures voor uitvoerende rollen als communicatie-adviseur of –medewerker, krijgt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Januari 2012 heeft 14% meer marcom-vacatures dan december 2011, februari kent zelfs een kwart meer vacatures dan januari 2012. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ligt februari 2012 zelfs iets hoger dan februari 2011 (1%).

related partner content for mobile comes here

‘Bemoedigend’ volgens onderzoeker Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht, want 2011 was een lastig jaar voor het vakgebied Marketing en Communicatie.
In 2011 liet het aanbod aan marketing en communicatievacatures een marginale groei zien van 0,5% ten opzichte van 2010. Marketingvacatures groeiden met 7% en marketingcommunicatievacatures krompen met -9%. Communicatievacatures daalden in 2011 met -11%, vooral als gevolg van een daling van het aantal vacatures voor uitvoerende rollen als communicatieadviseur of -medewerker. De communicatiemanager anno nu heeft volgens Verdoold steeds minder uitvoerende ondersteuning tot zijn of haar beschikking en valt – noodgedwongen - terug in de rol van meewerkend voorman.

Verdoold: "Het is opvallend dat de daling in vacatures met name uitvoerende functies betreft. Het aantal vacatures voor managementrollen blijft wel op niveau. Dit impliceert een uitholling van de managementrol, de communicatiemanager zakt wat terug richting uitvoering. Tegelijkertijd horen we in de markt dat ook salarissen van het communicatiemanagement onder druk staan. Een aantal zelfstandigen is bereid tegen een lager salaris aan de slag te gaan bij gebrek aan freelance opdrachten, en dat heeft zijn effect op de beloning."

Dat de communicatiemanager vaker zelf voor de uitvoering staat, heeft volgens Verdoold ook effect op de social media aanpak van organisaties. In recent onderzoek van Yacht geven organisaties aan capaciteit (47%) en kennis (44%) te missen om social media te integreren in hun communicatiestrategie.

De behoefte aan marketeers is toegenomen, terwijl andere vakgebieden fors krimpen. Michel Verdoold: "Dit is een bekend beeld. In mindere economische tijden zie je vaak dat de behoefte aan marktinformatie en de interpretatie daarvan stijgt, terwijl de vraag naar interne communicatiespecialisten onder druk komt te staan."

De cijfers per branche tonen opnieuw aan dat de vraag naar marketing- en communicatiespecialisten bij de overheid daalt (-19%), terwijl de vraag naar deze specialisten in de Industrie juist fors stijgt met 11%.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in