(Onderzoek) QR Codes: wel bekend, maar weinig gebruikt.


Uit het onderzoek van CBS Outdoor Media blijkt dat 40% van de QR reeds kennen, maar dat slecht 13% deze ook echt inzet bij het scannen van outdoor advertenties.
[Klik hier om onderzoek te vergroten]
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Koen de Groot (Managing Director van reclamebureau Red Urban) geeft in een tweet aan dat dit ligt aan de geringe reward die de consument krijgt na het scannen van een QR code. Ik mis zelk vaak ook de 'urge' en 'What's in it for me?' voor de consument. De QR wordt momenteel meestal erg plat ingezet en is alleen maar een url verwijzing. Ik heb nog maar weinig creatieve campagnes gezien (bv een branded QR Bingo, QR Duck Hunt etc). Enkele maanden geleden werd ik trouwens wel positief verrast door de SAS Buckle Up campagne.
Naast het gebrek aan urgentie om te scannen, zijn er veel consumenten die gewoonweg geen QR Code scanner app op hun telefoon hebben gedownload. Bij vrijwel alle telefoons staat deze QR scanner niet standaard op de telefoon. Terugkomend op urgentie: veel consumenten zien ook nog niet in waarom ze een QR Scanner app zouden moeten downloaden.
Ik heb zelf reeds flink wat QR Codes gescand en ben meestal teleurgesteld in het resultaat. Vaak wordt ik naar een moeilijk leesbare desktop website verwezen ipv een mobile website. Enkele malen kwam ik zelfs uit op een flash website, die op de iPhone niet leesbaar is.
Soms zijn de QR Codes zelf ook onscanbaar, zoals de reclameborden naast de snelweg of een sportvliegtuig met een QR reclamedoek achter zich op 3000 meter hoogte.
QR codes hebben een flinke potentie, maar door verkeerde inzet door de adverteerder en het daarin doorvloeiende gebrek aan urgentie bij de consument nog geen groot succes geworden.
Onderstaand ook nog twee Amerikaanss onderzoeken over het QR Code (2d code) gebruik:
Waar worden QR Codes het meest voor gebruikt? en Marktaandeel QR Code gebruik per branche.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid