Mobile User Experience als een kop koffie


10 jaar later zie je dat de gemiddelde smaak van veel Nederlanders is verfijnd; Senseo wordt vaak als slootwater gezien en Nespresso of versgemalen koffie is de nieuwe standaard geworden. Net als de koffiesmaak schieten onze eisen op gebied van user experience ook omhoog.
Wondere Wereld
De User Experience (of 'gebruikservaring' met een zachte g zoals Chriet Titulaer het in zijn TV programma de Wondere Wereld zo mooi noemde) is zeker bij consumentenelectronica niet nieuw; de steeds hogere eisen die de hedendaagse consument stelt echter wel.
Microsoft bijvoorbeeld werd midden jaren '90 nog een wereldbedrijf door de toen ultieme user experience van haar besturingsysteem Windows 95. Door de belabberde mobile user experience van de Windows Mobile producten een decenium later heeft echter niet Microsoft, maar Apple voor een doorbraak op smartphone gebied gezorgd. Ik weet nog goed dat alweer 10 jaar geleden mijn eerste Window Mobile smartphone (de Orange SVP500) continue vast liep en het mobiele besturingsysteem aardig ingewikkeld was. Bijna niemand kon ik hierdoor overtuigen dat smartphones in toekomst een van de belangrijkste mediaplatformen zou gaan worden.Terwijl Microsoft heel wat jaren eerder de smartphone markt betrad, was het dus Apple die met haar iPhone liet zien hoe belangrijk de mobile user experience is voor het gebruik en de adoptie van een groter publiek. Bij apps en mobile websites is dat niet anders.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnderzoek:
'50% van de mobiele gebruikers verlaten binnen 10 seconden een mobile website, wanneer deze niet binnen 10 seconden geladen is. 3 van de 5 gebruikers keren niet meer terug'
Apps
Juist door de enorme aantallen beschikbare apps en mobile websites, is een goede user experience van vitaal belang of de consument deze langer of vaker gaat gebruiken. Een app of mobile website met bijvoorbeeld lange laadtijden, ingewikkeld gebruik, met te veel handelingen of qua design niet in de smaakt valt, zal in de toekomst steeds sneller een exit van de gebruiker tot gevolg hebben. Ook op gebied van Mobile Display Advertising zal de consument continue moeten worden verrast anders zal -nog sneller dan het reguliere web- de CTR als pudding inzakken.
Mobile Marketing Nederland 2012 (www.MobileMarketingNederland.nl)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid