Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile User Experience als een kop koffie

Soms vergelijk ik de 'user experience' wel eens met een kop Senseo koffie: 11 jaar geleden werden de Senseo pads geïntroduceerd en kon de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

10 jaar later zie je dat de gemiddelde smaak van veel Nederlanders is verfijnd; Senseo wordt vaak als slootwater gezien en Nespresso of versgemalen koffie is de nieuwe standaard geworden. Net als de koffiesmaak schieten onze eisen op gebied van user experience ook omhoog.

related partner content for mobile comes here

Wondere Wereld
De User Experience (of 'gebruikservaring' met een zachte g zoals Chriet Titulaer het in zijn TV programma de Wondere Wereld zo mooi noemde) is zeker bij consumentenelectronica niet nieuw; de steeds hogere eisen die de hedendaagse consument stelt echter wel.
Microsoft bijvoorbeeld werd midden jaren '90 nog een wereldbedrijf door de toen ultieme user experience van haar besturingsysteem Windows 95. Door de belabberde mobile user experience van de Windows Mobile producten een decenium later heeft echter niet Microsoft, maar Apple voor een doorbraak op smartphone gebied gezorgd. Ik weet nog goed dat alweer 10 jaar geleden mijn eerste Window Mobile smartphone (de Orange SVP500) continue vast liep en het mobiele besturingsysteem aardig ingewikkeld was. Bijna niemand kon ik hierdoor overtuigen dat smartphones in toekomst een van de belangrijkste mediaplatformen zou gaan worden.Terwijl Microsoft heel wat jaren eerder de smartphone markt betrad, was het dus Apple die met haar iPhone liet zien hoe belangrijk de mobile user experience is voor het gebruik en de adoptie van een groter publiek. Bij apps en mobile websites is dat niet anders.

Onderzoek:

'50% van de mobiele gebruikers verlaten binnen 10 seconden een mobile website, wanneer deze niet binnen 10 seconden geladen is. 3 van de 5 gebruikers keren niet meer terug'

Apps
Juist door de enorme aantallen beschikbare apps en mobile websites, is een goede user experience van vitaal belang of de consument deze langer of vaker gaat gebruiken. Een app of mobile website met bijvoorbeeld lange laadtijden, ingewikkeld gebruik, met te veel handelingen of qua design niet in de smaakt valt, zal in de toekomst steeds sneller een exit van de gebruiker tot gevolg hebben. Ook op gebied van Mobile Display Advertising zal de consument continue moeten worden verrast anders zal -nog sneller dan het reguliere web- de CTR als pudding inzakken.

Mobile Marketing Nederland 2012 (www.MobileMarketingNederland.nl)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in