Overslaan en naar de inhoud gaan

Blijf up to date

Het succes van e-mail is… data. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef. Of te wel: zorg dat je data klopt, je de juiste gegevens hebt en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het succes van e-mail is… data. Zoals ik in mijn al schreef. Of te wel: zorg dat je data klopt, je de juiste gegevens hebt en deze blijven kloppen. De eerste stap hierin is vaststellen wat je nodig hebt. De tweede wat je hier aan gegevens al hebt en de derde om deze te verrijken. Vervolgens moet je deze verrijking periodiek blijven doen.

related partner content for mobile comes here

Stap 1: bepaal wat je nodig hebt
Bedenk vooraf goed wat je nodig hebt om je e-mails goed te personaliseren/ segmenteren en of dat je deze informatie al hebt of moet verrijken. Maak duidelijke keuzes: als je ze uit moet vragen bij registratie kun je niet te veel vragen.

Een tip hier is om als je toch meer wilt weten het uitvragen in stappen te doen: eerst de basis gegevens (bijv. e-mail, naam, geslacht, postcode) dan bevestigen en die gegevens opslaan in de database. Na bevestigen stuur je een e-mail of maak je een landingpage die om meer gegevens vraagt. Je stimuleert om de extra gegevens te verkrijgen, maar verliest niet te veel mensen bij de eerste stap. Beter is natuurlijk minder en gerichter te vragen. Bijvoorbeeld de basis persoonsgegevens, enkele interesse en voorkeuren en direct klaar met registreren. Bedenk je dat de kans op conversieklein is bij iemand die niet bereid is meer dan zijn e-mailadres af te geven en direct afhaakt als er meer gegevens verplicht zijn… Beter 5 aanmeldingen met goede gegevens dan 10 met weinig gegevens.

Stap 2: Welke gegevens zijn er al?
Kijk goed in je database. Veel data heb je waarschijnlijk al om te kunnen personaliseren, zeker als het om klanten gaat. De vraag is (helaas) vaak of je deze informatie ook beschikbaar hebt. Bijv. welke producten neemt iemand af of wat heeft hij/ zij recent besteld is niet altijd makkelijk beschikbaar in je e-mailtool. Een goede analyse van je database, de vulgraden en kwaliteit van velden etc. is dan dus zeker vereist. Tevens kun je uit je order-/ CRMdata interessante gegevens halen en een profiel gaan maken.

Als je bijvoorbeeld een boekhandelaar bent en je weet wat iemand besteld of waar iemand op klikt, kun je zijn bestelling of klik gebruiken om aan het profiel toe te kennen. Bijv. ik klik 3 keer op een thriller in je e-mails en bestel een thriller, dan is kans groot dat ik interesse in thrillers heb. Voeg deze interesse dan toe aan zijn of haar profiel. Recent voor een klant nog gedaan op alle bestellingen en kliks van 2012 en daarmee krijg je meer en uitgebreide profielen! Zie ook deze als je nog wat meer wilt weten.

Stap 3: Hoe verrijk je je gegevens?
Naast wat ik hierboven al beschrijf is het belangrijk om te blijven verrijken en je gegevens aan te laten vullen.
Enkele tips hiervoor:
- Stuur eens per jaar een update e-mail naar iedereen in je bestand en vraag (eventueel met beloning) om zijn of haar profiel te vullen. Niet iedereen doet dit maar toch al snel 10%.
- Vul de gegevens in bij de update e-mail die je al weet en laat dingen leeg, dat zet aan tot aanvullen
- Neem in iedere uiting een promobox op voor “geef je voorkeuren door”, standaard opnemen in je e-mail template
- Mail standaard iedere nieuwe klant met hoe hij/ zij geregistreerd staat en geef die gegevens weer. Direct datakwaliteit check!
- Neem een sectie op met “mijn voorkeuren” in je e-mail en laat zien welke voorkeuren je van iemand hebt

Blijf bovenstaand herhalen om gegevens doorlopend te verrijken!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in