Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Bedrijfsleven geeft grif aan goede doelen, maar strategie ontbreekt’

Crisis of niet, driekwart van de Nederlands bedrijven geeft nog altijd op regelmatige basis aan Goede Doelen. Een beleid of strategie is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek is gedaan op verzoek van en in samenwerking met een 15-tal Goede Doelen, die graag meer kennis willen vergaren over het geefgedrag van bedrijven. Meestal in geld maar ook goederen of vrijwilligers worden ter beschikking gesteld. Vaak zijn lokale of nationale Goede Doelen Organisaties (GDO’s) de vragers.
Uit het onderzoek blijkt dat een overgroot deel van het bedrijfsleven (61%) geen formeel geefbeleid heeft. Bedrijven overwegen meerdere keren per jaar donaties te doen aan GDO’s, in plaats van één keer per jaar te bepalen of en hoeveel aan Goede Doelen wordt gegeven. Een andere bevinding is de prominente rol van de voorzitter Raad van Bestuur/Algemeen Directeur bij beslissingen over steun aan Goede Doelen. In combinatie met dat feit biedt dit volgens de onderzoekers een interessant perspectief: de ‘persoonlijke betrokkenheid’ scoort het hoogst op de vraag welke aspecten het belangrijkste worden gevonden bij het steunen van Goede Doelen. Het ‘bedrijfsresultaat’ komt dan op de tweede plaats.

related partner content for mobile comes here

In tegenstelling tot wat de GDO’s verwachtten, is de langetermijn relatie niet zo belangrijk in het keuzetraject. Dit is slechts belangrijk voor 26% van de populatie en dan nog meer in het bijzonder voor bedrijven met meer dan 250 werknemers.

Bedrijven zijn in hun geefbeleid niet gefocust op wat het hen aan opbrengsten oplevert. Het is voor meer dan 70% van de populatie pure filantropie. In het onderzoek kon geen verband worden aangetoond tussen donaties en bedrijfsresultaten. Wat wel opviel is, dat die bedrijven die aangaven volgend jaar meer uit te geven aan steun voor GDO’s, gemiddeld lager scoorden op de belangrijkheid van het bedrijfsresultaat. Over het algemeen zijn de keurmerken voor Goede Doelen Organisaties goed bekend (57%) binnen het bedrijfsleven. Deze keurmerken spelen echter geen doorslaggevende rol (17%) in het beslissingstraject van bedrijven.

Naast paneldiscussies is het onderzoek door middel van een digitale enquête gedaan, waarin vragen op verschillende deelgebieden aan een groep van circa 500 managers zijn voorgelegd. Op de website is een samenvatting onderzoeksrapport te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in