Overslaan en naar de inhoud gaan

Avinash Changa (WeMakeVR) over de Hilfiger VR case

In de aanloop naar de Dutch VR Days blikken we vooruit. Deel 1: virtual reality bij Tommy Hilfiger.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tommy Hilfiger maakte vorige week bekend dat het zijn Statement Stores wereldwijd gaat voorzien van een virtual reality ervaring, door klanten in staat te stellen virtueel Hilfiger&;s najaarsshow te herbeleven. In gesprek met Avinash Change, aanjager van de Dutch VR Days en oprichter van WeMakeVR, probeer ik de case te ontleden. Dit doen we aan de hand van drie stellingen:

related partner content for mobile comes here

Stelling 1: Virtual reality in retail is een gimmick

&;Bij veel virtual reality ervaringen die op dit moment worden ontwikkeld, ontbreekt inderdaad een concrete doelstelling. Je krijgt een kortstondig gimmick effect zonder take out; het draait vooral om pr. Een voorbeeld is de VR ervaring van Top Shop tijdens de London Fashion week (l). De Tommy Hilfiger VR ervaring focust op het verbeteren van de winkelervaring. We willen dus niet de vluchtige voorbijganger bereikenm, maar de geïnteresseerde consument die meer wil weten van de collectie. De VR ervaring duurt zes minuten en wordt begeleid door een winkelmedewerker. Dit zorgt voor concrete opvolging in de richting van de collectie in de winkel.&;

Gerelateerd

Gerelateerd

Stelling 2: Virtual Reality zorgt alleen maar voor lange wachtrijen

&;Dit is een veel voorkomend probleem en natuurlijk iets wat je niet wilt, omdat het de doorstroming van een attractie of winkel hindert. We hebben geprobeerd om hiermee rekening te houden door bijvoorbeeld geen schreeuwerige borden buiten te hangen: &;Kom binnen VR kijken&;. Daarnaast voorziet Tommy Hilfiger in een speciale ruimte waar je de VR kan beleven. Dat is niet direct bij de ingang, maar op een rustige plek achterin. Ook deze keue hangt overigens weer samen met de doelstelling. De case draait niet om het binnen halen van meer bezoekers, ze moet echt iets toevoegen aan de winkelervaring.&;

Stelling 3: VJe kunt VR apparatuur niet zomaar ergens neerleggen

&;Klopt. Virtual reality heeft vaak enige uitleg enbegeleiding nodig. Bovendien zijn de apparaten te duur om alleen achtergelaten te worden. Medewerkers van de Statement Stores worden getraind in hoe ze moeten omgaan met Virtual Reality. Het is ook niet de bedoeling dat deze oplossing in elke winkel gepresenteerd wordt waar je Hilfiger kunt kopen. Het concept beperkt zich tot de statement stores.&;

Mijn conclusie is dat de Tommy Hilfiger VR case het begin kan zijn van meer effectieve inzet van VR in retail, waarbij de grote winst is gelegen in het feit dat het niet draait om de techniek zelf maar om de content erachter. Op de Dutch VR Days hoop ik meer van dit soort cases tegen te komen. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in