Overslaan en naar de inhoud gaan

Adobe wil creatief werk vereenvoudigen met nieuwe AI-tools

De techreus presenteert allerlei verbeteringen voor zijn softwareprogramma's. Die verbeteringen leunen op artificiële intelligentie.
Adobe Firefly 2023
Een voorbeeld van hoe Adobe's Firefly werkt
© Afbeelding: Adobe
Adobe Firefly 2023
Een voorbeeld van hoe Adobe's Firefly werkt
© Afbeelding: Adobe

Adobe presenteert een serie vernieuwingen en verbeteringen voor zijn (online)programma's in de Creative Cloud-suite. De verbeteringen leunen veelal op artificiële intelligentie (AI) en kunnen het werk van creatieven eenvoudiger maken, zo betoogt de softwarereus. 

related partner content for mobile comes here

AI-verbeteringen

Bij Adobe is het AI dat de klok slaat. Op zijn jaarlijkse Adobe Max-conferentie vertelt het bedrijf totaal meer dan honderd AI-functies en -updates uitgebracht te hebben voor zijn sliert aan Creative Cloud-apps. Daar vallen onder meer Photoshop, Illustrator, Lightroom en Premiere Pro onder. 

Begin dit jaar kondigde Adobe zijn softwaretechniek Firefly aan, dat AI gebruikt om beelden te genereren en eenvoudig aan te passen. Nu presenteert het bedrijf drie nieuwe Firefly-modellen met de namen Image 2, Vector en Design. Image 2 moet als opvolger van Firefly hogere resolutie afbeeldingen genereren met betere uitlijning van tekst en personen die 'nauwkeuriger' overkomen. Het Vector-model richt zich specifiek op het genereren van vectorafbeeldingen. Het Design-model krijgt in de perscommunicatie van Adobe geen toelichting.

Wel benadrukt het bedrijf dat alle Firefly-software veilig te gebruiken is, dus zonder zorgen over het recht op afbeeldingen. Opvallend genoeg zei Adobe dat begin dit jaar ook bij het originele Firefly, maar meldden meerdere creatieven zich vervolgens op sociale media om aan te tonen dat Adobe hun beeldmateriaal zonder toestemming (en betaling) gebruikt zou hebben in zijn Firefly-database.

Online first

Adobe belooft nieuwe AI-functies niet alleen beschikbaar te stellen voor betalende gebruikers van zijn computerprogramma's, maar ook voor gebruikers van Adobe Express en gebruikers van de online versies. Er komt daarnaast een AI-hub speciaal voor grote bedrijven, die alle AI-foefjes van Adobe integreert om de contentproductie van het merk te vereenvoudigen en kwalitatief te verbeteren. Deze AI-hub wordt op maat gemaakt, wat vermoedelijk ook voor het prijskaartje gaat gelden. 

AI-trein

Vrijwel alle softwarereuzen ontwikkelen AI-oplossingen om hun software te vernieuwen en het werk van gebruikers efficiënter en/of eenvoudiger te maken. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Zo presenteerde Google gisteren een AI-tool die onlineadverteerders moet helpen en stelde Meta (Facebook) vorige week AI-handvaten beschikbaar om online campagnes te personaliseren. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in