Overslaan en naar de inhoud gaan

X test nieuwe abonnementen met minder tot geen reclames

Met de abonnementen wil X (voorheen Twitter) waarschijnlijk de tegenvallende advertentie-inkomsten compenseren.
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock

X (voorheen Twitter) test drie nieuwe abonnementen voor gebruikers die extra inkomsten moeten opleveren. Dat schrijft Bloomberg op basis van een briefing van X-ceo Linda Yaccarino aan investeerders in het socialmediaplatform. De abonnementen tonen de gebruiker minder tot geen advertenties. De advertentie-inkomsten van X staan - een jaar na de overname door Elon Musk - nog steeds zwaar onder druk.

related partner content for mobile comes here

Reclamevrij

Voor gebruikers is X gratis, al krijgen zij met een betaald Premium-abonnement (acht dollar/euro) per maand meer functies zoals een blauw vinkje. Met dit abonnement ziet de gebruiker ook de helft minder advertenties op het platform. Code in de X-app suggereert een test met drie nieuwe abonnementsvormen die respectievelijk Premium Basic, Premium Standard en Premium Plus heten. Eerstgenoemde bevat evenveel reclames als de gratis versie, Standard toont de helft en Plus is advertentievrij. Zo lijkt het huidige Premium-abonnement een naamswijziging te krijgen naar Premium Standard. 

Als X na de test besluit om daadwerkelijk van één naar drie abonnementen te gaan, valt te bezien welke extra functies er bij die abonnementen horen. Bijvoorbeeld of alle drie de abonnementen recht geven op een blauw verificatievinkje op het X-profiel van de gebruiker. Onduidelijk is nog wat de drie abonnementen gaan kosten. 

Achterblijvende advertentie-inkomsten

X kan extra inkomsten uit gebruikersabonnementen goed gebruiken, want de reclame-inkomsten zijn een jaar geleden ingestort en nog niet op het oude niveau. Sinds de excentrieke miljardair Musk het platform heeft overgenomen voor 44 miljard dollar, heeft hij de vrijheid van meningsuiting verruimd en is de moderatie op nepnieuws en andere schadelijke berichten beperkt. Dat komt mede omdat Musk het grootste deel van het personeel ontslagen heeft. Veel merken waren en zijn huiverig om op X te adverteren, want ze willen niet dat hun reclames bij de verkeerde berichten verschijnen. Ondanks nieuwe tools van X die adverteerders moeten helpen met brand safety-vraagstukken, gebeurt het nog regelmatig dat reclames ongewild bij naziberichten staan.

Door de terughoudendheid van adverteerders is X in het afgelopen jaar zo'n vijftig procent van zijn advertentie-inkomsten verloren. En die vormden negentig procent van de omzet van het socialmediaplatform.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in