Overslaan en naar de inhoud gaan

3 op de 10 Nederlanders pleit voor stoppen factchecken berichten op Facebook en Instagram, ook als dat meer desinformatie oplevert

Consumentenpanel van Adformatie denkt erg verschillend over Meta's wens om minder aan factchecking te doen.
facebook
© Facebook
facebook
© Facebook

Bijna 3 op de 10 Nederlanders (31 procent) vindt het een goed idee als Meta ook in de Europese Unie stopt met het factchecken van berichten op zijn platformen Facebook en Instagram. Dat besluit heeft Meta onlangs genomen in de Verenigde Staten. In Europa zijn de moderatieregels strenger, onder andere om desinformatie tegen te gaan. 73 Procent van de Nederlanders denkt dat het stoppen van factchecken leidt tot meer onjuiste informatie op Facebook en Instagram.

related partner content for mobile comes here

Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek dat MSI-ACI hield in opdracht van Adformatie onder 500 Nederlandse Meta-gebruikers. 52 Procent van de respondenten gebruikt zowel Facebook als Instagram, 33 procent zit alleen op Facebook en 15 procent alleen op Instagram.

Gebruikers blijken erg verschillend te denken over Meta’s besluit om in de Verenigde Staten te stoppen met het factchecken van berichten, wat lastig te rijmen is met de positieve houding (71 procent) tegenover hoe Meta factcheckt in de Europese Unie.

tabel meta MSI-ACI

Zeven op de tien Nederlanders vindt het dus (enigszins) belangrijk dat Meta Europese berichten controleert op juistheid. Wat strookt met de vervolgvraag, waarop 31 procent van de respondenten aangeeft voorstander te zijn van het stoppen van Meta’s factchecking in de EU. 50 Procent van de respondenten vindt dat juist een slecht idee, waar 20 procent het niet weet.

Hoewel drie op de tien Nederlanders dus pleit voor een einde van factchecking op Meta-platformen, erkent een veel grotere groep (73 procent) dat die maatregel kan leiden tot meer onjuiste informatie op diezelfde platformen.

Denkt u dat het stoppen van factchecken door Meta leidt tot meer onjuiste informatie op Instagram en Facebook?

Ja, dat weet ik zeker 37 procent
Ja, dat denk ik 36 procent
Nee, dat denk ik niet 16 procent
Nee, dat gaat zeker niet gebeuren 2 procent
Weet ik niet 9 procent

Bij een einde van factchecking op Facebook en Instagram zal de sfeer op die platformen verslechteren, denkt 56 procent van de respondenten. 27 Procent verwacht juist een betere sfeer.

Bent u van plan om uw Instagram- en/of Facebook-gebruik aan te passen als Meta ook in Europa stopt met factchecken en de vrijheid van meningsuiting verruimt?

Ja, ik ben in dat geval van plan om vaker gebruik te maken van Instagram en/of Facebook 10 procent
Ja, ik ben in dat geval van plan om minder vaak gebruik te maken van Instagram en/of Facebook 36 procent
Nee, ik blijf de diensten gebruiken zoals ik dat nu doe 45 procent
Ja, ik ben van plan om mijn account(s) in dat geval op te zeggen 8 procent

Stel dat Meta stopt met factchecking in de EU, dan zegt ruim één op de drie (36 procent) minder vaak gebruik te maken van Facebook en/of Instagram. Voor 10 procent zou het juist een reden zijn om meer gebruik te maken van de platformen, waar 45 procent geen gedragsverandering verwacht. Voor een kleine groep (8 procent) kan dit theoretische plan reden zijn om zijn account(s) op te zeggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in