
Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar hebben nog steeds niet het gevoel dat ze de baas zijn over wat er online met hun data gebeurt. Zo ervaren veel consumenten de cookiebanners en privacyverklaringen op websites als lastig, en klikken ze gelaten op 'akkoord' omdat ze denken geen keuze te hebben. Deze en meer inzichten komen naar voren uit kwalitatief onderzoek (groepsgesprekken met consumenten) door DDMA, de grootste brancheorganisatie voor marketing en data.
De inzichten zijn verwerkt in de DDMA Privacy Monitor 2025, die vandaag gepresenteerd wordt. Het is de tweede editie van dit rapport, na de start in 2023. Toen bleek onder meer dat 70 procent van de Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat organisaties transparant zijn over welke dat ze online verzamelen, en met welk(e) doel(en). Dat gevoel leeft nog steeds. Consumenten pleiten voor transparante cookiebanners en privacyverklaringen, die compact laten zien welke data verzameld wordt. De cookiebanners dienen ook duidelijk te maken wat het voordeel voor de consument is als hij cookies accepteert en welk eventueel nadeel hij ervaart bij het weigeren van cookies.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandAfdelingsmanager Bestuur en Communicatie
Gemeente HaarlemManager Corporate Communicatie
ROC van Amsterdam - FlevolandWebsite zonder cookies
DDMA signaleert ook dat het gemiddelde kennisniveau over online privacy wat hoger ligt dan een paar jaar geleden, maar dat heel wat Nederlanders nog weinig diepgaande kennis hebben. Als voorbeeld haalt de brancheorganisatie cookies aan:
'Zo denken de consumenten bijvoorbeeld vaak nog dat een website niet of niet goed functioneert zonder cookies, wat de negatieve associaties rond online privacy en het delen van data in stand houdt. Op verschillende punten in de groepsgesprekken met consumenten, zagen we terug dat meer kennis en bewustzijn rondom online privacy en het delen van data kan bijdragen een positievere percepties. Consumenten die begrijpen hoe hun data wordt gebruikt en welke keuzes ze daadwerkelijk hebben, ervaren minder negatieve gevoelens over het delen van data'.
Consument weet weinig over AI
Wat ook opvalt, is dat de respondenten uit het DDMA-onderzoek weinig weten van AI. Veel consumenten associëren AI met ChatGPT en zijn enthousiast over die dienst, onder andere voor het krijgen van antwoorden op praktische vragen en hulp bij werk- of schoolopdrachten. De informatie die men deelt met ChatGPT, wordt vaak niet als privacygevoelig bestempeld. Dat kan echter zeker wel het geval zijn.
Respondenten hebben ook weinig kennis en/of interesse in de commerciële toepassingen van AI. Ze verwachten vooral dat chatbots van bedrijven steeds slimmer worden en rekenen erop dat gegevens die bij een chatbot belanden, op dezelfde manier behandeld worden als wanneer je belt met de klantenservice.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee