Glenn Balak: ‘We willen de Amazon van de digitale stickers worden'
![Menoki](https://static.adformatie.nl/cropped/760ca2de-ad0d-5ca3-aae6-9ff0a245f8e1/article/eb/6b/eb6bc8bc-b7d8-4733-a177-8d2b842c2177/opening_image/opening_image_hero/1.jpg)
![Menoki](https://static.adformatie.nl/cropped/760ca2de-ad0d-5ca3-aae6-9ff0a245f8e1/article/eb/6b/eb6bc8bc-b7d8-4733-a177-8d2b842c2177/opening_image/opening_image_hero/1.jpg)
Digitale stickers als brand engagement, volgens Glenn Balak, co-founder en CCO van Menoki, gaat dat het helemaal worden. Het Nederlandse bedrijf wil inspringen op een grote markt die volgens hem gaat exploderen. 'En merken kunnen daarvan profiteren.'
Eerst even terug. Glenn Balak heeft een lange carrière als marketeer bij grote merken. Zo was hij zestien jaar marketingbaas bij Diesel waar hij mee heeft gebouwd aan het fundament in de Benelux. ‘Eigenaar Renzo Rosso gaf me alle kansen en ik heb er geleerd wat de waarde is van innovatie en het bouwen van een merk.’ Als marketeer was hij verder onder meer actief voor Levi’s en sieradenmerk Buddha to Buddha. ‘Mooie merken en ik heb een hoop geleerd bij de grote corporates. Tegelijkertijd zie ik dat de marketingrollen enorm zijn veranderd. Vroeger kreeg je tijd om te bouwen aan je merk. We hadden alle ruimte en budgetten voor storytelling, terwijl conversie nu de boventoon voert. Men wil snel resultaat.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijArbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWProduct Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagLivestream shopping
Voor zichzelf beginnen was altijd een aanlokkelijk idee, vooral in tech. ‘Ik wist dat ik mezelf moest ontwikkelen op een ander gebied en dat was tech. Maar ik had daar toen nog geen verstand van. Ik ben vooral een bruggenbouwer en een verhalenverteller. Dus ik ben me in startups gaan verdiepen en kwam onder andere terecht bij IA Shopstreams. Dat ging over livestream shopping. Wij hadden - en hebben nog steeds - de overtuiging dat de influencer, hoe groot of klein hij of zij is, het saleskanaal gaat worden. In plaats van de influencer alleen te laten vertellen hoe mooi het product is, hadden we een in-stream buy optie toegevoegd tijdens de livestream van de influencer. We waren toen te vroeg en kregen het niet verkocht. De techniek hebben we even geparkeerd.’
![Glenn Balak](https://static.adformatie.nl/cropped/244ca171-a2bf-5ff1-a092-ab68e6c8e075/article/3a/9d/3a9d584e-ffaa-46e1-a4b3-d65fa3f2c025/body_image/760px/ASA_1965.jpg)
Fan engagement
Maar met de techervaring die Balak inmiddels had opgedaan, kwam hij in contact met Bas van der Duim, oprichter van Menoki. Balak geloofde in zijn verhaal en is er nu co-founder en CCO. ‘We zitten in het spel dat gaat over fan engagement en dat kun je monetizen. Door de multiplatformtechniek die we hebben, kunnen merken via digitale stickers oppoppen in de communicatie van de gebruiker of fan. We werken met alle apps zoals Snapchat, Instagram, Messenger, WhatsApp, Discord en ook WeChat. De stickers ontwikkelen wij zelf en ze zijn te koop op onze marktplaats.’
Amber Rose
Het is een grote markt volgens Balak. Als voorbeeld geeft hij het Aziatische bedrijf Line dat voor honderden miljoenen in digitale stickers doet. En influencer en model Amber Rose, de ex-vriendin van Kanye West, heeft een paar jaar geleden een eigen sticker-app ontwikkeld waar ze in een maand tijd 4 miljoen dollar aan heeft overgehouden.
Onderzoek wijst uit dat een consument gemiddeld op zeven social media platformen actief is, zegt Balak. Kerndoelgroep van Menoki is Gen Z. ‘Dat wil niet zeggen dat andere doelgroepen het niet interessant vinden. We leven in een maatschappij waarin personalisatie superbelangrijk is op allerlei manieren. Het is een manier van zelfexpressie, zoals vroeger de emoji’s. Alleen denk ik dat stickers de “next big thing” zijn.’
![Menoki 2](https://static.adformatie.nl/08f51401-56f4-552b-8280-1585eefda66b/article/3e/fa/3efa9d86-ee1e-4b11-997c-f82d97d0a131/body_image/760px/2.jpg)
Case met Courtois
Met keeper Thibaut Courtois van Real Madrid deed Menoki een ‘challenge’ om zijn fans de stickers op een creatieve manier te laten gebruiken en prijzen te laten winnen. ‘Daarmee had hij onmiddellijk engagement te pakken.’
Op basis van deze testcase met Courtois, waarbij de app is gedownload in 66 landen en er in 29 landen conversie en omzet is gescoord, wist Menoki driekwart miljoen op te halen bij investeerders. ‘We zagen dat het werkte en dat mensen erin geloofden. We zijn gaan doorontwikkelen en van app ook naar web gegaan. De app heet MyStickers en de marktplaats cq. fanstore MySticker.store. We hebben de e-commercemogelijkheden uitgebreid met een creator mode en AI-selfie stickers. Consumenten kunnen hier hun eigen sticker genereren met AI. Door een foto te uploaden, het keuzemenu te doorlopen en teksten toe te voegen. Binnen 30 seconden is je AI-selfie sticker klaar. Voor merken kunnen we brand specifieke AI-werelden bouwen.’
Stickers als communicatiemiddel
Hoe kunnen merken inspringen? ‘Ik heb wel eens terug gehoord of dit niet meer een product voor kinderen is. Maar stickers zijn een communicatiemiddel voor merken om met hun doelgroep te communiceren. Élke doelgroep’, legt Balak uit. ‘We staan pas aan het begin van de curve. De digitale stickermarkt gaat exploderen. Merken kunnen onze techniek gebruiken om de engagement binnen hun doelgroep te stimuleren en onderdeel te vormen van chats, groepsapps, posts, et cetera van hun fans. Elk merk is op zoek naar engagement. Als je iets tofs ontwikkelt, kun je er zo viral mee gaan.’
Dat geldt dus ook voor artiesten, voetballers, voetbalclubs en noem het maar, die Menoki-stickers kunnen inzetten als digital merchandise om een extra revenue stream te realiseren. ‘Het gaat dus om twee modellen: het is engagement en het is monetization met AI als optie voor beide.’
Balak wil merken en bureaus uitnodigen om ‘samen met ons fans te binden en te verbinden'. En tot slot spreekt hij een ambitie uit: ‘We willen de Amazon van de digitale stickers worden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid