Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw product. Gelukt? Swirlbrood van Albert Heijn

In ‘Nieuw product. Gelukt?’ worden nieuwe producten beoordeeld. Past het nieuwe Swirlbrood van Albert Heijn binnen de trend van gezond eten?
Swirl bruin
Swirl bruin
  • Hoe wordt een halfje Swirlbrood van Albert Heijn beoordeeld door Merkstrateeg Hubert van Wensen?

Novelty seeking’ is het psychologische fenomeen dat ervoor zorgt dat mensen constant op zoek zijn naar iets nieuws. Marketeers weten daar wel raad mee. Zo trof ik deze week de sticker ‘Nieuw’ aan op een kuipje margarine, en begon meteen te tikken. Totdat ik na een beetje research zag dat dit product helemaal niet nieuw was, maar inmiddels al een jaar oud. Hè, wacht, stop. Zeggen dat je nieuw bent, terwijl je dat helemaal niet bent – mag dat?

related partner content for mobile comes here

Nee. Het onterecht voeren van het predikaat ‘Nieuw’ voor een langdurige periode kan als misleiding worden gezien, met een boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als gevolg. Tot zes maanden na introductie is wel zo’n beetje de max.

Advertentie

Mooie boel. Iets nieuws dan maar. In de supermarkt viel mijn oog op een leuk halfje bruin, nou ja, een halfje half bruin eigenlijk. Een combinatie van witbrood en volkorenbrood, van Albert Heijn, onder de naam ‘Swirl’. Ik kende tot nu toe alleen twee kleuren in een potti, maar in brood is het er nu dus ook. En: net nieuw.

Een artikel over brood, daar zit wat in! Ga maar na: in Nederland gaan er acht miljoen broden per dag doorheen. Er is geen ander product dat we zoveel eten. Een enorme markt dus. En bij een enorme markt horen bedrijven, die concurreren, en merken bouwen, om zo consumenten te verleiden. Voer voor de blogger. Maar niet hier. Want: geen merk te bekennen in het broodschap.

Flink zoeken in de (online) winkels levert toch wat op, Schär Meisterbäckers, Soma Speltkoren en desembrood van Yam, zijn merkbroden die ik tegenkom. Voelen toch niet echt als ‘de Nike’s van het gesneden brood’ zeg maar. BlueBand bracht ooit onder haar Goede Start!-label witbrood op de markt, met de voordelen van volkorenbrood. Slim gedaan vond ik. Maar het product kreeg kritiek vanwege misleidende claims over de gezondheidsvoordelen. Het won zelfs de dubieuze prijs ‘Het Gouden Windei’. En is van de plank verdwenen. Nee, het is allemaal huismerk wat de klok slaat. Hier ligt nog een kans. Een leuk broodmerk, ik zie er wel brood in!

Misschien wel iets voor Albert Heijn. Het nieuwe Swirlbrood lijkt er heel geschikt voor. Op TikTok zegt Appie dat je er een vrolijke draai mee geeft aan je bammetje en het moet gezegd, het ziet er hartstikke leuk uit. De naam ‘Swirl’ is ook goed gekozen, de verschillende kleuren krullen mooi door het brood heen. Het doet me denken aan een ijsje van Ola, dat ook Swirl heet. (Omdat de kans klein is dat consumenten kunnen denken dat dit een brood van het Unilever Swirlmerk is, mag Albert Heijn het zo gebruiken).

Het op een leuke manier zichtbaar maken van je USP is hartstikke slim. Het communiceert niet alleen de unieke kracht van je product, het maakt het ook aantrekkelijk en sexy. Denk maar aan de rode Powerball van afwasmerk Finish, de drie strepen in de tandpasta van Aquafresh en het doorzichtige balkje in de hak van Nike Airs. Swirl maakt met haar design het unieke van haar propositie zichtbaar en het gezonde volkorenbrood aantrekkelijk.

Want hoewel Albert Heijn het zelf niet heeft over een gezondere optie – bang voor ook zo’n Windei? - maar vooral de leuke uitstraling van het brood opspeelt, lijkt dit toch een slimme zet om kinderen een gezonder brood te laten eten. Op de schaal van de Nutriscore, de regenboogbalk van de overheid die van A tot F aangeeft hoe voedzaam een product is, scoort een casinootje wit een C, het Swirlbrood een B. Mooi meegenomen!

Het nieuwe brood past prima binnen de trend van gezonder eten.
Steeds meer producten komen op de markt die ‘goed’ en ‘slecht’ combineren. Niet gericht op de health freak, maar juist op de mensen die wat minder fanatiek zijn. Maar die zijn wel met veel en kunnen dus impact maken. De helft van Nederland is inmiddels ‘flexitariër’. Zij eten wel vlees, maar zijn zo’n drie keer in de week vegetariër. Vleeswarenmerk Stegeman speelt met een hele aparte ‘hybride’lijn in haar porfolio in op deze trend, hun ‘PLUS’ producten combineren vlees en groenten, waardoor ze 30 procent minder vet zijn. Lekker voor op je Swirlbrood!

Albert Heijn schiet met haar nieuwe product behoorlijk raak, lijkt het, maar, belangrijk voor een goede score in deze rubriek, hoe is de smaak? Ik koop een halfje, proef wit en volkoren door elkaar, grappig, en de smaak is goed. Ik zou zeggen Albert Heijn, maak werk van Swirl als sterk broodmerk. Draait vast lekker.

Hubert van Wensen is business creative bij The USP Company

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in