Collabhouse koppelt muzikanten aan merken om muzieklicenties transparanter te maken


Veel campagnes leunen op muziek, afkomstig van bekende of juist onbekende artiesten. Maar transparant en snel muziek regelen die wereldwijd in advertenties gebruikt mag worden, kan lastig zijn. De Nederlandse startup Collabhouse wil adverteerders én muzikanten vooruithelpen met een database vol van dat soort muziek.
De catalogus van Collabhouse telt twee jaar na de start ruim 15 duizend nummers. Dat aantal groeit snel omdat meer onafhankelijke artiesten en labels hun muziek aan het platform toevoegen, vertelt oprichter Eelko van Kooten in gesprek met Adformatie. Als er een belletje gaat rinkelen bij het lezen van die naam kan dat kloppen. Van Kooten is bekend geworden als oprichter en ceo van platenlabel Spinnin’ Records, dat hij in 2017 voor 110 miljoen euro verkocht aan muziekconcern Warner. Na die verkoop volgde een periode van investeren, maar zeker ook reizen en rust pakken. ‘Het was jarenlang dag en nacht werken, want het was altijd ergens 12 uur’. Toch kroop al vrij snel de drang om te ondernemen weer terug.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoMogelijkheden
Die ondernemersdrang en ervaring in de muziekindustrie leidde tot Collabhouse, een platform waarop artiesten en content creators met behoud van hun muziekrechten kunnen samenwerken met merken en reclamebureaus die muziek zoeken voor campagnes. Samenwerken kan in allerlei vormen, weet Van Kooten. Een merk of reclamebureau kan via filters – die uiteraard gebruikmaken van AI – zoeken naar muziek die past bij de campagne, en de artiest vragen onder welke voorwaarden die muziek gebruikt mag worden in de campagne. Tegen welke prijs bijvoorbeeld. Maar het gebeurt ook dat een content creator op zoek is naar een tof intromuziekje voor zijn veelbeluisterde podcast of nieuwe TikTok-video, weet Van Kooten. Heel wat artiesten stellen hun muziek daar graag beschikbaar voor, in ruil voor een vermelding in de podcast of video. Zo’n verwijzing kan weer nieuwe luisteraars, fans en zo inkomsten opleveren.
Van Kooten: ‘Een artiest kan bijvoorbeeld ook aangeven dat zijn nummer gratis door een merk gebruikt mag worden in een commercial en dat hij 500 euro wil als de muziek ook in een film gebruikt wordt. Dan weten beide partijen vooraf waar ze aan toe zijn’. Die transparantie is een belangrijk punt van Collabhouse, zegt de oprichter. Dat vindt hij belangrijk, want als oud platenlabelbaas weet hij als geen ander hoe geheimzinnig er door allerlei partijen wordt gedaan over rechten en het verdelen van inkomsten. ‘De muziekindustrie is nog steeds niet transparant’.
Pre-cleared muziek
Een ander belangrijk wapenfeit is dat de muziek op Collabhouse pre-cleared is. Wat wil zeggen dat de campagne met de muziek wereldwijd gebruikt kan worden, zonder licentieproblemen of het gebruik van andere muziek in bepaalde werelddelen. Het platform wil zich ook onderscheiden door de mogelijkheid om snel samenwerkingen te sluiten. Geen eindeloos tik-tak tussen artiesten, merken, managers en andere betrokkenen, maar direct op het platform samenwerkingen sluiten. Collabhouse kan artiesten ook helpen om hun muziek vanaf Collabhouse op streamingplatformen als Spotify te plaatsen, voor meer bekendheid.
Collabhouse heeft volgens Van Kooten nu 12 medewerkers en bijna 200 duizend actieve gebruikers, waar zowel artiesten en content creators als reclamebureaus en merken onder vallen. Het Quote 500-lid financierde de start van Collabhouse uit eigen zak en zet in op twee verdienmodellen. Het platform krijgt 25 procent van de inkomsten van een betaalde deal tussen een muzikant en andere partij. ‘En niets als het een gratis deal is, want dan valt er niets te verdienen’, lacht Van Kooten. Artiesten die Collabhouse inschakelen om hun muziek op Spotify en andere streamingplatformen te plaatsen, dragen 5 procent van de opbrengsten uit die platformen of eenmalig 5 euro per nummer af.
Niet bang voor AI
De opmars van kunstmatige intelligentie (AI) heeft ook effect op de muziekwereld. Met AI-tools als MuseNet, Suno en Aiva kan iedereen muziek laten genereren, ongeacht wat je van de kwaliteit vindt. Is Van Kooten niet bang dat reclamemakers en merken massaal AI-muziekjes gaan componeren, met de intentie om nog goedkoper, sneller en in eigen beheer te werken? ‘Nee hoor. AI is hartstikke leuk. Je kan muziek maken met AI of je laat AI muziek maken. Maar AI is geen artiest. Er is al veel gratis muziek online, maar die veelal generieke muziek is niks en lijkt allemaal weer op elkaar. Denk aan Bad Boys. Muziek is echt onderdeel van de film, dus onderdeel van je DNA’.
Van Kooten is ook overtuigd van het menselijke aspect in de muziekindustrie. ‘Hoe cool is het dat je als content creator, Hollywood-producent of reclamemaker kan zeggen dat je een artiest geholpen hebt met muziek, en elkaar helpt in het exposureproces?’
Pitchdeck
Hoe zit dat eigenlijk met de exposure van Collabhouse zelf? Van Kooten: ‘We hebben eerst veel energie gestoken in muzikanten, zodat er nu veel muziek op het platform staat. Je kan wel eerst content creators en andere potentiële afnemers benaderen, maar als die op je website kijken en zien dat er nauwelijks muziek is, gaan ze natuurlijk snel weer weg’. Daar is de topman nu niet meer bang voor. Zijn salesmensen gaan daarom nu met een pitchdeck bij bureaus langs. We werken stap voor stap’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid