Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakoopa analyseert de eerste 3 weken van Google+ in Nederland

Mark Schiefelbein van datatrackingbureau Wakoopa analyseerde de eerste 3 weken van Google+ in Nederland, en deelt zijn bevindingen op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mark Schiefelbein van datatrackingbureau analyseerde de eerste 3 weken van Google+ in Nederland, en deelt zijn bevindingen op Molblog.

related partner content for mobile comes here

Op 28 juni 2011 heeft Google zijn nieuwe sociale netwerk Google+ .De lancering heeft enorm veel aandacht in de media getrokken. Men verwacht een grote tussen Google en “sociale media gorilla” Facebook, maar ook andere spelers zoals het Nederlandse Hyves, het zakelijke netwerk LinkedIn en de korteberichtendienst Twitter.
Terwijl Google+ nog in gesloten beta is, geven veel experts hun mening over de toekomstige groei van de dienst en proberen veel liefhebbers een uitnodiging te verkrijgen. Met enige trots vertelde Google dat er na twee weken al meer dan 10 miljoen geregistreerde gebruikers waren.

Maar hoe zit het nu drie weken na de lancering met het gebruik van Google+ in Nederland? Wakoopa heeft op basis van zijn dienst TrailSpot geanalyseerd wat de traffic op Google+ was, wie de mensen zijn die op Google+ zitten en hoe Google+ het doet ten opzicht van andere sociale netwerken. is een dienst waarmee marketingmanagers en mediaplanners inzicht kunnen krijgen in het surfgedrag van hun doelgroep. De data is gebaseerd op een online panel van ruim 10.000 Nederlanders.

Veelbelovende start
Direct op de dag van lancering zijn de eerste Nederlanders begonnen op Google+. Zoals de volgende grafiek laat zien was het aantal unieke bezoekers per dag na de lancering 25. Dit aantal is in het eerste weekend verder gestegen tot 42, met een totaal aantal van 258 unieke bezoekers tot 18 juli. Uitgaande van 9.816 actieve gebruikers binnen het panel tijdens de lancering is de verwachting dat na 3 weken ruim 300.000 Nederlanders actief zijn geweest op Google+.

(Klik op tabel voor grote versie)

Wel is Google+ ook na zijn razende start nog steeds heel klein vergeleken met andere sociale netwerken. Met 258 unieke bezoekers, of 3% van alle actieve deelnemers uit het online panel, is Google+ vele malen kleiner dan de leiders Facebook, met 6.922 (81.2%), en Hyves, met 6.529 (76.6%), maar ook LinkedIn met 2.017 (23.6%) en Twitter met 3.693 (43.3%).

(Klik op tabel voor grote versie)

Early adopters verkennen Google+
Terwijl er aanzienlijk minder bezoekers op Google+ zijn geweest, is het toch interessant om te kijken wie de bezoekers zijn. Waar Facebook en Hyves een gelijkmatig verdeeld publiek trekken, zijn de bezoekers van Google+ duidelijk jonger en meer mannen. Op Facebook en Hyves zitten evenveel mannen als vrouwen. Op Google+ daarentegen is meer dan zestig procent van de gebruikers tot nog toe man. Ook de leeftijd van de bezoekers verschilt aanzienlijk. Op Google+ is meer dan de helft van de bezoekers onder de 35, waar dit bij Facebook en Hyves maar een derde is.We hebben dus op Google+ duidelijk met een typische groep early adopters van jonge mannen te maken.

(Klik op tabel voor grote versie)

Een blik op de mate van engagement laat zien wat de early adopters doen op Google+. Een lagere duur per bezoek met minder bezochte paginaʼs dan Facebook en Hyves geeft aan dat de early adopters op dit moment Google+ nog aan het ontdekken zijn. Er is op Google+ nog veel minder content. Waarschijnlijk is dat een belangrijke reden waarom bezoekers gemiddeld maar 8 paginaʼs per bezoek bekijken in iets minder dan drie minuten, waar Facebook en Hyves bezoekers boven de 20 paginaʼs bekijken gedurende n15 minuten.

Op welke sociale netwerken komen ze nog meer?
De volgende grafiek maakt duidelijk dat Nederlanders niet zo zeer kiezen tussen Facebook, Hyves en Google+, maar dat mensen die gebruik maken van sociale netwerken vaak op alle netwerken actief zijn. Hierbij is de overlap van Google+ het grootste met Facebook en het kleinste met LinkedIn. Van de 258 unieke bezoekers van Google+ is 98% in dezelfde periode ook op Facebook geweest. Bij LinkedIn is de overlap beduidend lager en ligt op 69%, maar is nog steeds heel veel.

Sociale media nog in de kinderschoenen
Na de aanval van Facebook op Hyves zien we nu voor de tweede keer beweging op het gebied van de populaire sociale netwerken. In beide gevallen valt op dat de marktleiders, ondanks hun dominante positie op het vlak van actieve leden onder druk kunnen komen te staan door nieuwe diensten. Dit gebeurt als een grote speler zoals nu Google met een innovatief product op de markt komt. De eerste weken tonen aan dat Google erin geslaagd is de early adopter te bereiken en dat gebruikers van sociale media open staan voor nieuwe diensten. Of het Google lukt ook de rest van de Nederlanders te overtuigen van Google+ zullen we pas in de komende maanden leren!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in