NS twittert het beste
Multiscope onderzocht in opdracht voor Tijdschrift voor Marketing voor de tweede keer de Twitter-ervaringen van de grootste adverteerders in Nederland.
Inmiddels hebben 60 van de 100 adverteerders in de Nielsen Top100 een Nederlands Twitter-account. Een stuk meer dan vorig jaar: toen werkten 42 adverteerders (min of meer) met Twitter.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
De top 10
(tussen haakjes: plaats top100 adverteerders)
1 (99) Nederlandse Spoorwegen
2 (38) Hema
3 (28) Nationale Postcode Loterij
4 (79) UPC Nederland
5 (71) Rabobank Nederland
6 (95) Bol.com
7 (61) Samsung Electronics Benelux
8 (46) ING Bank
9 (33) ABN Amro bank
10 (83) Wehkamp
Methodiek
Het onderzoek is gebaseerd op de Top100 bruto mediabestedingen van Nielsen in 2010.
Bij elke adverteerder is gekeken of deze een account heeft via twee zoekopdrachten. Als eerste is via de people zoekfunctie van Twitter gezocht op de naam van de adverteerder. Daarnaast is via Google gezocht op de naam met de toevoeging Twitter. Wanneer een adverteerder in de lijst niet vermeld staat met een Twitter-account dan betekent dat deze niet vindbaar was via deze zoekopdrachten.
De Twitter-lijst is gesorteerd op het aantal volgers omdat dit de populariteit en het bereik van het merk aangeeft. Die populariteit bereikt de adverteerder deels door zelf actief te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door direct te reageren op zijn volgers. Vandaar dat in de tabel ook de kolom ‘reply 2011’ is meegenomen, die geeft namelijk ook aan hoe betrokken een adverteerder is bij zijn volgers.
De hele Top100 staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 5, 2011
Update: Inmiddels staat -na kritiek op blogs en twitter- het hele onderzoek live op Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid