Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogleraarschap mededinging en innovatie in Tilburg

'Vaak wordt verondersteld dat mededinging en innovatie samenhangen: veel concurrentie is goed voor de productiviteit, maar te veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Econoom Erik Brouwer zal vanaf 1 november de complexe relatie bestuderen tussen mededinging en innovatie aan deze universiteit.

related partner content for mobile comes here

Brouwer heeft veel onderzoek verricht naar indicatoren voor innovatie. Vernieuwing(sdrang) is niet makkelijk te meten. Brouwer beperkte zich niet alleen tot de traditionele innovatie-indicatoren zoals r&d-uitgaven en het aantal aangevraagde patenten (die vaak maar een beperkt beeld bieden), maar onderzocht ook de waarde van nieuwe indicatoren, zoals omzet uit nieuwe producten, productaankondigingen in vaktijdschriften en innovatie-uitgaven.

Innovatie blijkt sterk beïnvloed te worden door marktwerking, maar er bestaat nog weinig wetenschappelijke consensus over hoe de relaties in elkaar steken en welke marktvorm het beste presteert in termen van innovatie en productiviteitsgroei. Is veel concurrentie bijvoorbeeld slecht voor de economie omdat het innovatie remt? En zouden innovatiebeleid en mededingingsbeleid meer geïntegreerd en gecoördineerd dienen te worden?

Brouwer zal verbonden zijn aan de faculteit economie en bedrijfswetenschappen en aan TILEC, het Tilburg Law and Economics Center.

De leerstoel is gefinancierd door PricewaterhouseCoopers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in