Overslaan en naar de inhoud gaan

AD schrapt 185 banen

Bij AD NieuwsMedia, het bedrijf dat het AD en verschillende regionale edities uitgeeft, verdwijnen 185 van de 696 banen (ruim 26 procent).…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de redactie blijven 297 banen over. 'Enkele tientallen' tijdelijke contracten van journalisten worden niet verlengd. Het personeel van het AD werd vanochtend in Rotterdam geïnformeerd door de top van AD Nieuwsmedia en PCM Uitgevers. De reorganisatie is een gevolg van een sterke terugloop van advertentie-inkomsten en dient ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop van het AD en PCM aan de Belgische uitgever De Persgroep.

related partner content for mobile comes here

AD NieuwsMedia is nu nog een joint venture van Wegener en PCM Uitgevers, maar Wegener verkoopt zijn belang van 37 procent aan PCM, die daarnaast NRC Handelsblad, nrc.next, Trouw en de Volkskrant uitgeeft. PCM wordt op zijn beurt overgenomen door de Belgische uitgever De Persgroep, die ook al Het Parool in handen heeft.

AD NieuwsMedia wordt een werkmaatschappij in een nieuwe organisatie: De Persgroep Nederland. De herstructurering moet per 1 september zijn afgerond. Het concept van de krant, met regionale edities en middagedities in Rotterdam en Den Haag blijft intact.

Directeur Bernard van der Heijden van AD NieuwsMedia noemt de herstructurering 'zeer ingrijpend', maar 'onvermijdelijk'. 'Wij hebben moeten wachten met het nemen van maatregelen totdat duidelijk was onder welk dak AD NieuwsMedia zou komen.'

Volgens algemeen hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD zijn minder leidinggevenden nodig, omdat de organisatie van de redactie wordt vereenvoudigd. 'Een andere belangrijke verandering is dat er met minder vaste verslaggevers en met veel meer freelancers en correspondenten gewerkt zal gaan worden', aldus Bonjer.

Woordvoerster Bianca Rootsaert van de journalistenvereniging NVJ noemt de reorganisatie 'enorm'. 'Dit is echt mega, het is niet eerder gebeurd in de Nederlandse krantengeschiedenis dat er zo'n grootschalige reorganisatie plaatshad.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in