Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument voelt zich onervaren bij te groot aanbod producten

Hoe meer ervaren de consument zich voelt, des te groter de positieve impact van media als internet en familie en vrienden en de negatieve…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

40 procent van de 50-plussers geeft aan bij het afsluiten van een verzekering door de bomen het bos niet meer te zien, terwijl dit bij jongere consumenten (leeftijd 20 tot 26 jaar) zelfs 51 procent is. Voor een nieuwe pc is dit voor ouderen 44 procent en voor jongeren 37 procent, voor een mobiele telefoon liggen de percentages voor ouderen op 45 procent en voor jongeren op 34 procent.

related partner content for mobile comes here

Consumenten die zichzelf als ervaren beschouwen, blijken 'significant' sneller te beslissen. Dus voor de marketeer minder kans om hem of haar te overtuigen, aldus de onderzoeker.
Uit het onderzoek blijkt echter dat zowel jong als oud zich als consument wèl ervaren voelt (61 procent van de jongeren en 67 procent van de ouderen). De oudere consument voelt zich zelfs meer ervaren vergeleken met tien jaar geleden en ook meer ervaren dan zijn of haar kinderen.

Geen geloof in reclame
Met betrekking tot mediagebruik blijkt dat interactieve media en familie en vrienden een beduidend grotere impact in het zoek- en beslissingsproces hebben dan passieve media. 46 procent van de ouderen en 86 procent van de jongeren was het (helemaal) eens met de stelling ‘Als ik er een wat moeilijker product moet kopen, kijk ik op internet’, en respectievelijk 49 procent en 78 procent vraagt het aan familie en vrienden.
Zowel jong als oud geeft aan reclamebeloftes niet te geloven, terwijl ouderen aangeven commercials niet leuk te vinden (52 procent) en naar aanleiding van commercials zelden iets te kopen (56 procent).

Het gevoel 'je als consument ervaren te voelen', heeft hier invloed. Hoe meer ervaren de consument zich voelt, des te groter de positieve impact van media als internet en familie en vrienden en de negatieve impact van reclame.

Onder je als consument 'ervaren voelen', verstaan zowel jong als oud dat je weet waar je de informatie kunt vinden om de juiste koopbeslissing te nemen. De belangrijkste redenen die genoemd worden zijn ‘doordat ik een bepaald product al zo vaak gekocht heb’ (77 procent ouderen en 83 procent jongeren) en 'weet waar ik de informatie kan vinden' (69 procent ouderen en 85 procent jongeren).

Het overaanbod van producten blijkt een belangrijke reden te zijn om je onervaren te voelen. Van de zeven mogelijke redenen komt de reden 'dat er tegenwoordig zoveel producten zijn' als allerbelangrijkste naar voren (49 procent ouderen en 59 procent jongeren).

Keehnen vertaalt dit in 'Simplify my life als een schreeuw om hulp van de consument'. Effectieve marketing vraagt dus niet primair om marketingcommunicatie in de zin van reclamecampagnes met mooie beloftes, maar om campagnes met een overtuigend bewijs dat je de consument helpt met het nemen van de juiste aankoopbeslissing, aldus de onderzoeker.

Onderzoek Rabobank en HBD
Daarnaast blijkt uit het onderzoek '50+ winkelideeën' van Rabobank en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) dat ondernemers de doelgroep vijftigplussers onderschatten. Ze zijn onvoldoende alert op extra omzet, zo blijkt uit het rapport.

Winkeliers kunnen vijf tot tien procent meer omzet halen door in winkelconcepten beter in te spelen op vijftigplussers. Het gaat dan - ondanks de economische tegenwind - om een mogelijke omzetgroei van twee tot vier miljard euro per jaar. Veel ondernemers beseffen niet dat het hier gaat om een snel groeiende doelgroep van bijna zeven miljoen Nederlanders in 2020. Deze vitale en koopkrachtige vijftigplussers zijn dan goed voor 50 procent van de consumptieve bestedingen. Service, persoonlijk advies en eerlijkheid staan bovenaan het wensenlijstje van deze senioren, zo concluderen de onderzoekers.

De studie onderscheidt vijftigplussers in drie groepen: 'gouden genieters' met veel vrije tijd en koopkracht; 'zilveren werkenden' met veel koopkracht maar weinig vrije tijd en 'bronzen senioren' die veel vrije tijd hebben, doch relatief weinig koopkracht. De gouden en zilveren groepen vormen samen bijna 90 procent van de vijftigplussers. Hier liggen grote onbenutte kansen.

De meeste ondernemers zeggen dat ze vijftigplussers belangrijk vinden, maar houden weinig rekening met hun behoeften. Zo biedt op dit moment slechts 20 procent van de ondernemers speciale services voor deze groep. Zorgelijk is dat maar één op de vijf ondernemers zegt in komende jaren meer rekening te houden met deze senioren. Ze onderschatten het belang. Eén reden daarvoor is dat ondernemers het moeilijk vinden deze doelgroep te bedienen. Vijftigplussers willen niet als ouderen aangesproken worden. Dat vergt een aangepaste benadering. Ondernemers moeten niet alleen producten aanbieden. Vijftigplussers stellen juist eerlijkheid, service en nazorg op prijs en zijn bereid voor gemak, extra service en dienstverlening te betalen. Als een ondernemer zich inleeft in de doelgroep, dan kost het weinig moeite om voor vijftigplussers allerlei initiatieven te bedenken die met relatief kleine investeringen te realiseren zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in