Zilver Bakker en Van Raak bij BestYet


BestYet was op 7 en 8 mei in Londen. In deze competitie gaan jonge creatieve talenten de strijd aan om de beste dagbladadvertentie te ontwerpen. In de nationale voorrondes streden 450 teams uit tien landen voor een plek bij de laatste 20.
De Europese finale van de zoektocht naar het Beste creatieve Young European Team is een samenwerking van dagbladorganisaties uit tien Europese landen. Nederland was vertegenwoordigd met twee teams, Marlon von Franquemont en Reinier Gorissen (beiden nog student) en Job Bakker en Paul van Raak. Ze wonnen respectievelijk de eerste en tweede prijs in de nationale voorronde, de ADCN workshop die in maart in Amsterdam door Cebuco werd georganiseerd.
De teams kregen in Londen de case voor Room to Read (in 2000 opgericht door voormalig Microsoft topman John Wood) voorgeschoteld. Deze bestond uit het ontwikkelen van een dagbladcampagne waarbij naast fundraising het op de kaart zetten van World Literacy Day minstens zo belangrijk was. De missie van Room to Read is onder andere het ontwikkelen van lesprogramma’s voor alle kinderen in de wereld in hun eigen taal, het opzetten van bibliotheken en het leveren van boeken.
België won Goud, Nederland Zilver en Zweden Brons. De jury noemde het concept van Baklker en Van Raak ‘zeer origineel’, ‘campagnewaardig’, ‘goed uitvoerbaar’ en ‘goed passend bij de propositie van de opdrachtgever’. Het concept was compleet (‘Everything starts with reading’, waarbij de cover van een boek onderdeel is van de werkelijke problematiek. Zowel de basis als het resultaat is zichtbaar).
Paul en Job hebben voor Adformatie een dagboek bijgehouden en dat is hier te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid