Deze week is Bert Hagendoorn, specialist in positionering en groeistrategie, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.
Hagendoorn: 'Mijn week gaat over initiatieven van individuen of organisaties die op zich creatief zijn, maar vooral creativiteit een podium geven. Van de wereld van evenementen en een podium voor graffiti-cultuur, tot een succesvolle Nederlandse gamedesigner en het eerste Nederlandse museum voor digitale kunst. En natuurlijk Dutch Digital Design.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Peepshow Palace Festival: innovatie in evenementenland
'Een sterk staaltje aanpassingsvermogen in de wereld van evenementen. Als antwoord op de vraag hoe je in deze uitdagende tijd meer mensen in een zaal krijgt dan volgens de anderhalve meter richtlijn zou kunnen. In samenwerking met Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond bouwde Theatergroep De Warme Winkel een opstelling, ontworpen door kunstenaar Mick Johan met Sociëteit Sexyland. Het werd het "Peepshow Palace Festival": een houten Colosseum met privé-hokjes voor elke bezoeker, met in het midden een ronddraaiend podium.
Normaal passen er 180 stoelen in deze ruimte, door deze oplossing 100 plekken; het hoogst haalbare in deze tijd. Er draait een programma met onder andere Faberyayo, Lucky Fonz III en De Ambassade. Vorige week vrijdag was ik naar laatstgenoemd optreden: duistere wave sounds van Nederlandse bodem.
Maar vooral een ervaring die je niet snel vergeet: je hebt een persoonlijke beleving omdat je afgesloten bent van de rest. Plus je kijkt niet alleen naar het optreden, maar ook in de cabines van wel-of-niet-dansende andere bezoekers. Het programma is in ieder geval tot eind augustus en wellicht zelfs tot half september te zien in Amsterdam, daarna gaat de opstelling hoogstwaarschijnlijk "on tour" naar Rotterdam en Antwerpen. Mis het niet!'
De Ambassade, afgelopen vrijdag: https://www.youtube.com/watch?v=veBaDZAxQco
Hoe het Peepshow Palace tot stand kwam: https://www.facebook.com/3VOOR12/videos/1523986884471248
Check het programma: https://brakkegrond.nl/agenda/135/peepshow-palace-festival
2. Dutch Graffiti Library: uniek initiatief voor borging en podium
'Net als bij veel vakgenoten is mijn creatieve pad gestart toen de hiphopcultuur met graffiti als onderdeel daarvan overwaaide vanuit New York naar Nederland. Geïnspireerd door de vormen, kleuren, compositie en typografie ging ik daar zelf ook mee aan de slag in Alkmaar, waar ik toen woonde. In die tijd leerde ik ook de broers Richard van Tiggelen en Marcel van Tiggelen kennen: we stuurden elkaar per post kopietjes van schetsen en foto’s waar we de hand op wisten te leggen.
Een paar jaar geleden hebben ze hun inmiddels omvangrijke verzameling gelabeld als Dutch Graffiti Library en onderbracht in een stichting. Dutch Graffiti Library heeft zich tot doel gesteld de graffiti-cultuur te archiveren en hierover te publiceren: via hun website en sociale kanalen, en in de vorm van boeken, events en exposities. In de enorme collectie van foto’s, boeken, publicaties en eenmalige drukwerken hebben ze onder andere originele schetsen, schilderijen, zeefdrukken en andere uitingen van inmiddels gerenommeerde kunstenaars als Boris "Delta" Tellegen, Mick La Rock en Niels Shoe Meulman.
Met veel respect kijk ik naar de initiatiefnemers, hoe ze als enigen in ons land op deze manier de tegencultuur graffiti op een professionele manier borgen en een podium geven: belangrijk werk van deze bazen voor heel Nederland. Goed bezig!'
Meer info op de website: www.dutch-graffiti-library.nl
3. VanMoof: 'on the road' en in digital design een krachtig merk
'Ik heb mijn VanMoof elektrische fiets sinds 2018, de Electrified S2. Een feest om mee te rijden, zowel qua gebruik als qua ontwerp. Maar ook in digital design heeft het Nederlandse merk zijn zaken goed voor elkaar. Dat blijkt uit twee cases die goed scoorden bij Dutch Digital Design, de stichting waar ik naast mijn werk voorzitter van ben, die het beste digitale werk uit Nederland het podium geeft.
De eerste case is het VanMoof Online Launch Event: toen de fysieke productlancering door corona opeens niet doorging, vroegen ze bureau Resn te helpen. In vier weken tijd werd het merkgevoel (meer dan) succesvol naar online doorvertaald met live audio, video, real time 3D en interactie. Én met effect: binnen 24 uur werden 4400 fietsen verkocht.
De tweede case is de VanMoof digital flagship store door bureau Momkai. Zij hielpen met de digitale transformatie van het merk: het concept, branding, design en ontwikkeling van hun wereldwijde digitale platform. Een tijdloos ontwerp en digitaal vakmanschap; verfijnd en elegant werk dat eer doet aan het merk. VanMoof laat zien hoe je als fysiek (en connected) product ook in digital design een krachtig merk kan zijn. En dat is wel een must in deze tijd.'
1. Online Launch Event door Resn: https://vimeo.com/415106966
2. Digital flagship store door Momkai: https://www.momkai.com/cases/vanmoof
Foto onder: Bert rijdt weg van zijn kantoor, Wheelhouse Amsterdam (fotografie: Merten Snijders)
4. The Falconeer: de Nederlandse gamedesigner Tomas Sala
'De afgelopen jaren is de Nederlandse creatief Tomas Sala, oorspronkelijk een van de oprichters van Nederlands gamebedrijf Little Chicken, bezig geweest met de totstandkoming van zijn eigen game, The Falconeer. De stijl van de game en de animaties zijn echt super, een waanzinnige visuele en interactieve ervaring.
Afgelopen week was er een hoogtepunt in zijn pad om dit fantasy luchtgevechtsspel naar de markt te brengen: de game wordt uitgebracht voor de Xbox Series X met een fysieke release, de "Day One Edition". (Er is nog geen exacte releasedatum, maar de Xbox Series X console staat gepland voor ergens in november.)
Wat Xbox er zelf over zegt: "A true gem that will set the bar for what indies can offer games. From the beginning we’ve been enamoured with this breathtaking aerial combat RPG, so we’re proud to be able to work with Tomas, whose passion and talents can be seen in this beautiful game." Het spel won eerder al twee Game Connection Development Awards. Als je het nog niet gezien hebt, check dan zeker de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=LkuL-9II9Dk!'
5. Nxt Museum – het eerste Nederlandse museum voor digitale kunst
'Deze maand opent het fonkelnieuwe Nxt Museum in Amsterdam-Noord, het eerste museum in Nederland dat zich volledig richt op digitale kunst. Bezoekers kunnen er grootschalige, digitale en interactieve kunstinstallaties ervaren, die gebruik maken van nieuwe technologieën. Maar het is ook een plek voor live performances, educatie, creatie, zang, dans en meer. De werken zijn gemaakt door gerenommeerde kunstenaars uit binnen- en buitenland, waaronder Marshmallow Laser Feast (VR en videokunst), United Visual Artists (audiovisuele licht- en laserinstallaties) en de Nederlandse kunstenaar Thijs Biersteker.
Laatstgenoemde toont er zijn nieuwste werk, getiteld Econtinuum. In een tijd dat de mens steeds verder van de natuur af komt te staan, nodigt dit intelligente "wortelsysteem" de bezoeker uit weer onderdeel te worden van het ecosysteem. Het museum gaat 29 augustus officieel open, maar je kunt nu al tickets bestellen op de website. Speciaal voor Random Pic(k) Of The Day- en Adformatie-lezers is er een early bird code: XAEA-12. Ik heb mijn ticket alvast in de pocket!'
Tickets reserveren kan via: https://nxtmuseum.nl
Beeld: ‘Distortions in Spacetime’ door Marshmallow Laser Feast (fotografie: Barnaby Steel).
Komende week is Maartje Slijpen, artdirector/creative partner KesselsKramer, curator van #RPOTDFAW.