Bol.com heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) gesteund met een onbekend bedrag. Het zou om 'een substantieel bedrag' gaan. De webwinkel steunt hiermee de actie van CPNB om mensen op te roepen boeken te kopen bij hun favoriete boekhandel.
Directeur boeken bij Bol.com, Annet Scheermeijer, licht toe: 'Deze bijdrage kan door CPNB bijvoorbeeld worden besteed aan het voortzetten van de campagne #steunjeboekhandel of aan een initiatief om lezen te stimuleren zoals de #ikleesthuis-campagne. Nu de boekwinkels in de steden en dorpen door de coronamaatregelen tijdelijk dicht zijn, worden er veel minder boeken verkocht en dat vinden we een zorgelijke ontwikkeling voor het leesklimaat in Nederland. Met onze extra financiële bijdrage aan CPNB hopen wij te kunnen helpen bij de ondersteuning van het gehele boekenvak.'
Niet anti-Bol
De campagne 'Steun je boekhandel', is duidelijk bedoeld om 'de boekhandel bij jou in de buurt' een steuntje in de rug te geven. De boodschap in de radiocommercial was bijvoorbeeld: 'Wilt u dat uw favoriete boekhandel na de lockdown nog bestaat, koop dan nu een boek.' (Zie ook het beeld boven dit bericht.) De woordvoerder beaamt dat de actie gericht was op het steunen van de favoriete fysieke boekhandel.
Maar hij haast zich tegelijkertijd te zeggen dat CPNB het belang van de webwinkel onderkent. 'Bol.com is ook een boekhandel, de grootste van Nederland zelfs. Onze campagne was vooral gericht op fysieke winkels, maar niet anti-Bol.com.'
De actie van CPNB gaat nog steeds door, maar is eenmalig. 'Wij voeren nooit acties om winkels te steunen, daar zijn wij niet voor. Maar vanwege de grote problemen die boekwinkels hebben, zagen we de noodzaak. Als een kledingwinkel of koffietentje verdwijnt, komt er wel weer een nieuwe voor in de plaats. Bij boekhandels gaat dat moeilijker. Zeker in kleinere plaatsen.'
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!