Adobe gaat de algemene voorwaarden om zijn programma's te gebruiken opnieuw veranderen. Het softwarebedrijf doet dat na een week van ophef, waarin een deel van de gebruikers verward en onaangenaam verrast werd door tekst die impliceert dat Adobe creatief werk van klanten mag doorspitten en gebruiken om zijn AI-modellen te trainen.
De huidige voorwaarden staan niet toe dat Adobe zijn artificiële intelligentie (AI) traint op klantwerk, maar een Adobe-topman geeft op X (voorheen Twitter) toe dat die belofte niet concreet op papier staat. Sterker nog, in de voorwaarden geeft Adobe zichzelf juist de ruimte om werk te analyseren en misschien ook wel te voeden aan zijn AI. Daarom publiceert het bedrijf volgende week nieuwe voorwaarden, zo is via een blogpost bekendgemaakt. De beleidswijziging volgt na een week waarin Adobe vooral aangaf dat de ophef ongegrond was, maar geen concrete wijzigingen leek te plannen. Daar komt het bedrijf dus op terug. 'Vertrouwen en transparantie zijn vandaag de dag cruciaal', stelt de topman op X.
Verplicht scannen
De nieuwe voorwaarden moeten duidelijk maken dat Adobe geen klantwerk gebruikt om zijn eigen AI verder te verbeteren. Dat is ook nooit gebeurd, licht een andere topman toe tegenover The Verge. Die boodschap moet zijn weg vinden naar klanten, want er is grote ophef ontstaan over Adobe's vermeende plannen. Een deel van de klanten vermoedde dat Adobe hun werk zou gebruiken om zijn Firefly AI-systeem door te ontwikkelen, een systeem dat volgens Adobe alleen getraind is op content met de juiste rechten. Sommige creatieve makers zijn in het afgelopen jaar echter naar voren gestapt met de claim dat afbeeldingen die door Firefly gegenereerd zijn, te veel lijken op hun werk. Als dat klopt, is dat een probleem voor Adobe. Tot dusver zijn de claims niet onafhankelijk bewezen of afgewezen.
Wel is in het afgelopen jaar duidelijk geworden dat een deel van de creatieven vreest dat Adobe's Firefly hun werk deels gaat overnemen. Adobe bestrijdt dat en noemt generatieve AI - software die op verzoek bijvoorbeeld afbeeldingen bewerkt of compleet nieuwe beelden genereert - juist een nieuwe mogelijkheid voor creatieven, bijvoorbeeld om sneller te werken.
Duidelijkere communicatie
De ophef onder gebruikers is inmiddels bij Adobe geland. Terugkijkend op de algemene voorwaarden en de kritiek van klanten, zegt een topman tegen The Verge: 'Achteraf gezien hadden we de servicevoorwaarden eerder moeten moderniseren en verduidelijken. En we hadden de voorwaarden proactiever moeten beperken zodat ze overeenkomen met wat we daadwerkelijk doen, en beter moeten uitleggen wat onze wettelijke vereisten zijn.'
Adobe trekt ook in zijn blogpost het boetekleed aan. Het bedrijf schrijft 'te erkennen dat vertrouwen verdiend moet worden' en zegt van de situatie te leren. 'We zijn vastbesloten om in het komende tijdperk een vertrouwde partner te zijn voor makers. Wij zullen er onvermoeibaar aan werken om dit voor elkaar te krijgen.'