Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: Instagram's scroll-stopper, vriend of vijand?

Instagram forceert met unskippable ads, maar tegen welke prijs?
IG unskippable ads
IG unskippable ads

Ads op Instagram zijn heel handig voor zowel gebruikers als merken, mits ze goed ingericht zijn. Veel gebruikers klagen de laatste tijd dat er te veel ads te zien zijn en dat hun feed verstopt raakt met alleen maar reclame, terwijl ze gewoon entertaining content willen zien. Instagram geeft aan dat het om een test gaat en dat ze hiermee nog meer waarde kunnen creëren voor adverteerders, maar is dit waar adverteerders echt op zitten te wachten? 

related partner content for mobile comes here

Dit voorbeeld laat zien hoe zo’n ad er precies uitziet. Onderin zie je een timer die aftelt naar het moment dat je eindelijk weer verder mag scrollen. Deze advertenties kennen we ook al van de unskippable video’s ads op YouTube en zijn vaak de reden waarom gebruikers ad blockers downloaden.

Slimme strategie of agressieve ad breaks?

Gebruikers dwíngen om meer advertenties te bekijken... is dat wel gunstig is voor bedrijven? Een onderzoek van TikTok, gepubliceerd in januari, suggereerde dat dit juist tot minder betrokkenheid kan leiden. Meer dan 70% van de deelnemers gaf aan dat ze eerder geneigd waren een advertentie te bekijken als ze de optie hadden om deze over te slaan.

De vraag is of Instagram met deze zet meer waarde voor adverteerders creëert, of dat dit dwingende ad-format een regelrechte misser is. Wij vinden het goed om te zien hoe Instagram blijft vernieuwen, maar het is maar de vraag of gebruikers hier op zitten te wachten.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in