Consumenten kopen weer massaal sportartikelen van rapper Kanye 'Ye' West, ondanks zijn antisemitische uitspraken vorig jaar. Sportartikelenconcern Adidas heeft afgelopen kwartaal zo'n 400 miljoen euro verdiend met de verkoop van Yeezy-sneakers. De verkoop helpt Adidas de verwachte verliezen als gevolg van de breuk met de artiest te beperken.
Adidas verbrak eind oktober de samenwerking met West, na zijn antisemitische uitspraken. Het Duitse concern zit sindsdien opgescheept met een grote voorraad. Recent zijn overgebleven sneakers en kleding uit de Yeezy-lijn geleidelijk weer in de onlineverkoop gebracht. Een 'aanzienlijk deel van de opbrengst' wordt volgens het bedrijf gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme.
In 2018 zette Kanye West de samenwerking met Adidas ook al onder druk toen hij in een interview zei dat ‘slavernij een keuze is’. Adidas verbrak de banden toen nog niet.
De why
Voor het besluit om de Yeezy-voorraad in de verkoop te doen, geeft Adidas geen concreet argument. Wel zegt het merk dat het sinds de beëindiging van het partnerschap met Kanye West in oktober meerdere scenario's heeft onderzocht. Adidas: 'Het proces omvatte het zoeken naar feedback en het luisteren naar een diverse groep werknemers, organisaties, gemeenschappen en consumenten over hoe het bestaande product op verantwoorde wijze kan worden beheerd.'
Vanaf 2025 winstgevend?
Topman van Adidas Bjorn Gulden zegt dat het concern het de voorbije periode 'iets beter heeft gedaan dan verwacht' en dat hij 2023 ziet als een 'jaar van wederopbouw'. Hij hoopt dat Adidas vanaf 2025 winstgevend zal zijn.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!