De olympische kampioenen Epke Zonderland (turnen) en Ranomi Kromowidjojo (zwemmen) zijn volgens onderzoeksbureau Nielsen Sports (onderdeel van Nielsen) in marketingwaarde nog altijd het interessantst, maar de marketingwaarde van sprintster Dafne Schippers stijgt snel.
Nielsen nam 241 de sporters onder de loep en keek naar de ‘commerciële waarde’ en populariteit. (1.000 Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en vertrouwen. Hieruit komt een zogenaamde ‘Celebrity DBI-score’, volgens Nielsen de marketingwaarde van een atleet.)
De topvijf van de Nederlandse Olympische sporters (totaal 241) met de meeste marketingwaarde:
1. Turner Epke Zonderland (met sponsors als Campina, VW, Gazelle en AA Drink ) Hij heeft een marketingwaarde 76,00 en een bekendheid van 81 procent
2. Zwemster Ranomi Kromowidjojo (Procter & Gamble, Auping, NN Investment Partners en Arena), staat op de tweede plek. Marketingwaarde 73,20 - bekendheid 77 procent
3. Atlete Dafne Schippers, marketingwaarde 72,40 - 74 procent bekendheid
4. Wielrenster Marianne Vos marketingwaarde 71,64 - 77 procent bekendheid
5. Wielrenner Tom Dumoulin. Marketingwaarde 64,74 - 64 procent bekendheid
Nielsen Sports geeft aan dat de marketingwaarde van Zonderland en Kromowidjojo na de Spelen in 2012 bijna niet is veranderd. Maar de bekendheid van Schippers is wel snel groter geworden. In 2014 kende 36 procent van de Nederlanders haar, dat is nu 74 procent.
Commerciële winnaar
Marcel Beerthuizen van sportmarketingbureau bigplans geeft in Het Financieele Dagblad aan dat dat de commerciële waarde zoals die uit dit Nielsen-onderzoek blijkt, afwijkt van de zakelijke werkelijkheid. Hij meent dat Schippers de commerciële winnaar in Rio zal zijn, mede omdat ze de meeste sponsorcontracten heeft afgesloten (Nike, Campina, AA Drink, Ziggo, NS, Nuon).
Beerthuizen: ‘Je komt haar overal tegen, zoals laatst in een sportzaak in Kroatië waar ik was en waar een groot billboard van Dafne hing. Dat zegt genoeg.’
Blogger Gidoen Tailleur signaleerde haar onlangs al groot in Amsterdam.
Bekendste sponsors van de Olympische Spelen in Nederland
Officiële sponsoren Coca-Cola en McDonalds zijn bekendste sponsoren. Nielsen noemt het opvallend dat de andere drie merken in de topvijf merken zijn die officieel geen sponsor zijn van de Spelen, ‘maar zich zo goed profileren (Holland Heineken House) dat mensen toch de associatie leggen’.
Foto: Gideon Tailleur
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!