Premium

Willen consumenten wel ANWB Connected gaan gebruiken?

De Top of Flop van deze maand.

Tekst: Annemarijn Koedam*

Besparen op brandstof. Autopech voorkomen. Nooit meer per ongeluk je parkmobile aan laten staan. Daar zorgt de ANWB voor met ANWB Connected. Door middel van een soort USB-stick krijg je via een app op je smartphone continu waardevolle informatie over je rijgedrag en de conditie van je auto. Wat vindt de Nederlandse autobezitter van deze nieuwe dienst?

De bekendheid van deze service is relatief hoog: de helft van de mensen is ermee bekend of kent het van naam. Over de relevantie en of het aanspreekt, zijn de meningen verdeeld. Zo speelt privacy een rol, de helft van de mensen wil niet dat de ANWB gegevens over hen krijgt. Ondanks dat ze de ANWB een betrouwbare partij vinden. 

We willen besparen

Met deze nieuwe dienst biedt de ANWB autobezitters inzichten waarmee ze kunnen besparen op hun brandstofverbruik. Een slimme zet, want ongeveer de helft van de mensen herkent deze behoefte en vindt het ook geloofwaardig dat de app hiervoor zorgt. De andere helft blijft sceptisch, zij verwachten niet dat ze daadwerkelijk zuiniger gaan rijden. Ook zijn ze van mening dat het geringe aantal kilometers dat zij rijden de dienst overbodig maakt. 

De geloofwaardigheid is hoog, met name het automatisch afmelden van je parkeertransactie en het gemak van zelf instaleren wordt door de meerderheid als geloofwaardig gezien.

Of de dienst pech voorkomt is een ander verhaal, dit wordt niet zonder meer geloofd. Wel vindt een groot deel het prettig om (meer) grip te hebben op auto-onderhoud om eventuele problemen te voorkomen. 

Ondanks een aantal positieve punten, zou slechts 17 procent gebruik maken van deze dienst. Wanneer de prijs voor de dienst bekend wordt, halveert dit tot 8 procent. Sowieso geeft bijna driekwart van de mensen aan geen gebruik te willen maken van deze dienst. 

De ANWB raakt een aantal goede snaren met deze dienst en de voorstanders geven aan de voordelen zeer handig te vinden. Toch blijft een grote groep sceptisch en haakt vrijwel iedereen af na het zien van de prijs. Consumenten vinden het duidelijk niet waard om te betalen voor deze service. Wellicht een leuk extraatje bij een ANWB-abonnement?  

*Annemarijn Koedam is research consultant bij SAMR Marktvinders

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2017, 126 Nederlanders die een eigen auto bezitten online ondervraagd.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie