Premium

Wie wil een duurzame doe-het-zelf grafkist?

Je kunt de Chistann-coffin in a box zelf versieren.

Tekst: Shelly van Winden*

We vroegen 103 Nederlanders wat ze vinden van het nieuwe concept van Chistann, een ‘Ikea-achtige’ grafkist. Online bestellen, thuisbezorgd en eenvoudig zelf in elkaar zetten. Duurzaam, ecologisch, persoonlijk en natuurlijk voordelig. Klinkt – ondanks het onderwerp – goed. Toch?

Men wil graag zelf de regie houden over de uitvaart. En een persoonlijke kist wordt gewaardeerd. Chistann weet dus goed in te spelen op een bestaande behoefte. Toch zorgt het idee zelf voor een tweedeling. De ‘haters’ vinden het een afschuwelijk idee. ‘Is dit een misplaatste 1-aprilgrap?’. Een begrafenis moet volgens hen formeel zijn en dat regel je traditioneel via een uitvaartondernemer. De ‘lovers’ zijn veel praktischer: ‘ik word toch gecremeerd’. Zij zijn vooral te spreken over het milieuvriendelijke aspect.

Geloofwaardig
Het voordeel van de Christann-kist is dat je ‘m zelf kunt versieren. Iets dat steeds vaker gebeurt. Ook gelooft men dat de kist stevig genoeg zal zijn. Angst dat men hem zelf niet goed genoeg in elkaar zal zetten is er niet. Nadeel van de online dienst is dat men vooraf niet even kan ervaren hoe het geheel aanvoelt.

Prijs
Opvallend is dat een deel van de respondenten aangeeft niet op een grafkist te willen besparen. Maar als het er op aankomt, blijkt de aanschafintentie na het noemen van de prijs (269 euro) toch twee keer zo hoog als zonder prijs. Een deel van de mensen vindt de prijs dus dermate aantrekkelijk dat eerdere bezwaren overboord worden gezet.

Conclusie: top
Chistann kan met deze eco-grafkist een markt bedienen. Er zijn genoeg mensen die zich door het milieuvriendelijke dan wel kostenaspect laten verleiden. Toch zal een (aanzienlijke) groep, meer traditioneel ingestoken mensen, hier nooit voor kiezen. Zij willen niet besparen op een grafkist en vinden het vertrouwde via een uitvaartondernemer belangrijker dan een duurzame kist.

*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in mei 2017, 103 Nederlanders ondervraagd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie