In de periode dat V&D een nieuwe fase lijkt in te gaan, verschijnt het boek ‘Vroom & Dreesmann’ geschreven door Philippe Hondelink en Richard Otto, dat een overzicht geeft van de geschiedenis (bijna 129 jaar detailhandelshistorie ) en het verhaal achter het warenhuis.
Pioniers
In het boek wordt de nadruk gelegd op de ontstaansgeschiedenis en de rol van beide oprichters Anton Dreesmann en Willem Vroom. Wat maakte hen succesvolle ondernemers en de pioniers die V&D hebben laten uitgroeien tot warenhuisketen?
Ook het Vendex-concern komt aan bod. Vendex International behoorde in de jaren tachtig tot één van de grootste internationale retailconcerns. V&D-historicus Hondelink ontleedde samen met Otto de meer dan 100 merken en winkelketens van dit retailimperium, waaronder Vendet, Vendorado en Torro.
Hondelink is dus een echte kenner. Daarom drie vragen aan deze V&D-historicus:
Zou Jumbo een goede kandidaat zijn om het concern over te nemen? Of is Roland Kahn (Coolcat) toch beter? Of is er wellicht een nog betere kandidaat? Hudson’s Bay?
Hondelink: ‘Het gesprek over een doorstart van V&D is in een eindfase aangekomen.
‘Jumbo is een ervaren speler in de levensmiddelensector en heeft de “losse” vestigingen van La Place (die buiten de V&D-winkels zijn gesitueerd) overgenomen.
‘Daarmee hebben ze een belangrijke rol gespeeld in het proces rond het mogelijk doorstarten van het V&D-concern maar zijn ze verder bij mijn weten geen kandidaat om ook de complete warenhuizen over te nemen.
‘Roland Kahn is met Cool Investments momenteel exclusief in gesprek met de curatoren over een doorstart van V&D. Kahn heeft een retailachtergrond en heeft eerder al aangegeven het aantal filialen van zijn bedrijf te willen uitbreiden en krijgt hier mogelijk zijn kans. Daarnaast zou Hudson’s Bay Company nu gesprekken voeren met verhuurders om in die panden eigen formules in te plaatsen.
‘Beide organisaties hebben hun sporen in de retail verdiend en kunnen desgewenst beiden verder bouwen op het V&D-fundament en de V&D-historie. Maar er is nog geen witte rook. Dit wordt waarschijnlijk komende dinsdag verwacht.’
Zag je het faillissement aankomen?
‘Ja, dat zagen we (Hondelink en schrijfpartner Richard Otto, KF.) aankomen en de plannen en voorbereidingen voor het boek over de geschiedenis van V&D waren al in gang gezet voordat V&D failliet ging, maar het ging wel opeens heel snel.
‘Er waren wel wat ideeën voor een nieuwe koers bij V&D, maar een heldere visie op waar het met het warenhuis naar toe moest was nog onvoldoende uitgekristalliseerd en zeker niet op tijd uitgerold.
De zwakke winter, tegenvallende verkopen en een investeerder die niet meer wil versnelde het faillissement.’
Je geeft met je boek aan dat veel Nederlanders iets hebben met de V&D-warenhuizen. De laatste jaren werd V&D misschien als oubollig, ouderwets en saai ervaren en de formule zou niet langer onderscheidend zijn. Maar jij meent dat we niet mogen vergeten dat Vroom & Dreesmann ooit pioniers en vernieuwers waren. Wat kunnen huidige retailers leren van wat V&D ooit was?
‘De V&D-service van vroeger, aandacht voor de klant (“denk en doe richting klant”), de aantrekkelijke presentatie in de winkels, de vakkennis van de oudere werknemers in combinatie met kwalitatieve goede eigen merkproducten zoals V&D die vroeger aanbood zoals Vendomatic en Vendex Sport. Het bovenstaande is voor steeds meer online winkels aanleiding om naast het online aanbod te kiezen voor eigen fysieke winkels, zoals bijvoorbeeld Coolblue.’
Het boek ‘Vroom & Dreesmann: het verhaal achter het warenhuis’ (ISBN/EAN: 9789082367621) is vanaf volgende maand te koop
Foto: Wikimedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!