Tekst: Shelly van Winden*
Betalen voor wat je gebruikt. Klinkt logisch. Dat is precies het idee van RoadGuard, een nieuwe pechdienst. Zonder abonnementskosten en met vaste, duidelijke tarieven. Voor die ene keer in de vier jaar dat we gemiddeld met autopech stranden. Is dit initiatief van Centraal Beheer een serieuze bedreiging voor de wegenwacht?
Goed idee
RoadGuard is behoorlijk aanwezig geweest op de radio. Toevallig kwam AllSecur met hun reclame voor pechhulp-on-demand met bijna dezelfde boodschap gelijktijdig op televisie. Het speelt ongetwijfeld mee in de relatief hoge bekendheid van RoadGuard.
Ruim de helft van de autobezitters vindt het idee van deze pechdienst aantrekkelijk. Autobezitters die geen lid zijn de ANWB of een andere pechhulpdienst zijn zelfs nog positiever. Twee derde van deze groep vindt RoadGuard aansprekend.
Trouwe leden
Men verwacht dat hulp via RoadGuard makkelijk te regelen zal zijn. Een paar kliks op je smartphone en hulp is onderweg. De - weliswaar kleine - groep zonder smartphone wordt voor het gemak vergeten. Daar ligt de uitdaging voor RoadGuard ook niet. Het draait allemaal om vertrouwen. Grootste concurrent ANWB heeft een rotsvaste positie; het toonbeeld van vertrouwen. Een nieuwe dienst moet zich eerst zien te bewijzen. Men twijfelt of RoadGuard net zo snel en goed is. En zelfs dé belofte van RoadGuard, niet onnodig veel betalen, wordt niet zomaar aangenomen.
Reden dat ondanks de initiële aantrekkelijkheid de gebruiksintentie (nog) erg laag is. De tarieven vindt men ook niet om over naar huis te schrijven, waardoor het verwachte gebruik nog iets verder daalt.
Voor deze concepttest zijn in december 2016/januari 2017, 220 Nederlanders ondervraagd die in het bezit zijn van één of meerdere auto(s).
Het idee van RoadGuard is top maar dat betekent niet dat Centraal Beheer direct een hit te pakken heeft. Ze moeten een lange adem hebben om een grote groep autobezitters te overtuigen. Er moet bewijs komen. Snelheid, uitvoering en betrouwbaarheid zijn van belang. Men zet de Wegenwacht na jaren trouw lidmaatschap niet zomaar aan de kant. Leaserijders en mensen met een service bij hun nieuwe auto en niet-smartphonebezitters verkleinen de potentiële markt nog verder.
De kans ligt – zeker in eerste instantie – bij autobezitters die nog geen pechhulpabonnement hebben. Als RoadGuard zich daar weet te bewijzen, kunnen ze de trouwe Wegenwachtleden wellicht overtuigen.
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)