Premium

Wat je niet mag missen op Dmexco

Met een programma met 570 topsprekers raak je op Dmexco, hét internationale evenement van de digitale economie, al snel het overzicht kwijt raakt. Daarom selecteert Adformatie de hoogtepunten.

Groot, groter, grootst. Dmexco, de mondiale business- en innovatiebeurs van de digitale economie die op 13 en 14 september plaatsvindt in Keulen, is in veel opzichten de overtreffende trap. Dat geldt niet alleen voor de beursvloer, die dit jaar wederom is uitgebreid door de ingebruikname van een zesde beurshal, maar ook voor het omvangrijke programma.

Hoewel er steeds meer kritiek valt te beluisteren op de aanpak van Dmexco, in het bijzonder vanwege de alsmaar stijgende vierkantemeterprijzen (reden waarom bijvoorbeeld Duitslands grootste mediabureau GroupM dit jaar afziet van deelname), is de groei er nog altijd niet uit. Als de trend van de voorgaande jaren doorzet, mag de organisatie dit jaar meer dan 50 duizend bezoekers verwelkomen.

Vaag motto

Zoals gebruikelijk bij Dmexco is er weer een beursmotto. En net als bij de voorgaande afleveringen is dat weer even vaag als pretentieus: ‘Lightening the Age of Transformation’ is het overkoepelende thema. Een van de sprekers die hierover iets mag zeggen, is Sheryl Sandberg. De coo van Facebook is een van de grote publiekstrekkers op de eerste beursdag. In de Congreszaal zal zij ingaan op een actueel veelbesproken thema, ‘purpose’ in marketing.

Procter & Gamble’s transformatie

Uitsmijter van de eerste dag is Marc Pritchard, de chief brand officer van ’s werelds grootste adverteerder Procter & Gamble. Voor Pritchard is het de tweede keer dat hij te gast is in Keulen. Dit jaar zal met extra veel spanning naar hem worden uitgekeken omdat P&G recent de effectiviteit van de digitale advertentiebestedingen ter discussie stelde.

In zijn keynote belooft de topmarketeer van P&G zijn toehoorders een richting aan te geven naar transformatie bij het bouwen van merken (‘A transformational roadmap to brand building’). De fmcg-gigant gaat tijdens Dmexco tevens op zoek naar nieuwe ideeën voor online marketing als partner van de ‘Start-up-Hatch’, een live pitch-event voor digitale start-ups. Ondernemers met een innovatieve dienst rondom digitale marketing of het Internet of Things maken kans op 20.000 euro.

Sorrell en Twitter

Aan interessante marketeers is ook dit jaar geen gebrek. Zo komen Claudia Willvonseder (cmo Ikea-Global), Alison Lewis (cmo Johnson & Johnson) en Samsungs marketingbaas Marc Mathieu naar Keulen om te vertellen over nieuwe vormen van storytelling in reclame.

Digitale specialisten die het podium betreden, zijn onder anderen Dieter May (senior VP Digital Products & Services BMW) en Bob Greenberg, oprichter, ceo en bestuursvoorzitter van R/GA.

Namens de wereldwijde bureauwereld is WPP-baas Sir Martin Sorrell ook dit jaar weer de grote naam. Voor Sorrell wordt het zijn derde achtereenvolgende optreden tijdens Dmexco en dit jaar zal hij zijn gesprek voortzetten met Twitter-chef Jack Dorsey. Andere sprekers die je niet mag missen zijn Steve King (ceo Publicis Media), Nigel Morris (Chief Strategy & Innovation Officer Dentsu Aegis Network) en Mainardo de Nardis (ceo/OMD Worldwide).

Pinterest-baas

Een nieuw gezicht op Dmexco, is dat van Tim Kendall. De baas van het onlineprikbord Pinterest sluit de tweede dag af in de grote congreszaal. Op het gebied van social is er een presentatie van Imran Khan, cso van Snapchat. Over het transformatieproces in de mediawereld spreken onder anderen Mark Thompson (ceo New York Times), Andy Bird (voorzitter The Walt Disney Company), Julia Jäkel (ceo Gruner + Jahr) en Sabine Eckhardt (cco ProSiebenSat.1).

Influencers

Hoewel de grote namen traditioneel domineren in Keulen, kan het grootste marketingevenement van Europa het zich uiteraard niet permitteren de jonge influencer-elite buiten de deur te houden. Daarom komt YouTube-ster Rachel Levin (RCL Beauty 101) iets vertellen over haar beauty community, die ruim 12 miljoen volgers hefet.

Shelley Zalis, ceo en oprichtster van The Female Quotient, zal het publiek bijpraten over actuele, digitale ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, influencer marketing, smart data, eSports, maar ook over het thema diversiteit en gelijkheid.

Zelf experimenteren

Wat heeft Keulen verder te bieden? De beursvloer is uitgebreid met een zesde zaal en biedt dit jaar onderdak aan liefst 1070 exposanten, waaronder alle bekende en nog veel meer onbekende namen. De Startup Village is uitgebreid en heeft nu een eigen hal. In de ‘World of Experience’ kunnen bezoekers zelf experimenteren met nieuwe technologieën, zoals virtual en agumented reality, robots en drones.

GPDR en ePrivacy

Ook is er uitgebreid aandacth voor de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) en de ePrivacy regels die de manier waarop bedrijven in Europa met data dienen om te gaan ingrijpend zullen veranderen. Vooral bedrijven die gebruik maken van third party data of waarvan het business model is gebaseerd op het volgen van mensen over het internet door het gebruik van data, krijgen hiermee te maken. Critici, waaronder de World Federation of Advertisers, betwijfelen of de digitale markt al gereed is voor de gevolgen van  GDPR. Tijdens een panelsessie op dinsdag, 'The Privacy Debate', buigen kenners zich over de problematiek.

Tijdens Dmexco staan dit jaar 570 sprekers op het podium, die samen goed zijn voor circa 250 uur aan presentaties. Een volledig overzicht van alle keynotes en seminars vind je hier.

Live-verslag
Adformatie doet op 13 en 14 september live verslag vanaf Dmexco. Met elke dag het laatste nieuws, achtergronden en videoverslag in samenwerking met creatief bureau Ride en IAB Nederland.
Ben jij er ook? Begin nu alvast met netwerken en laat het even weten onder dit bericht.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie