Wat eten we met Pasen? Kastomaten!

In deze tijd kán een provocerend statement ook een kleine baken van hoop worden.

Door: Joeri Jansen

Pasen in quarantaine. Een moment van bezinning. Hoe komen we straks uit deze crisis? Wat hebben we geleerd over onszelf, elkaar, de wereld om ons heen en het leven dat we leven? In aanloop naar deze crisis stond wekelijks het Malieveld vol met boeren, leraren, leerlingen en klimaatactivisten. Allen vroegen om verandering. Op zoek naar een betere, meer verantwoorde manier van leven. Een aantal van die oplossingen liggen helemaal niet zo ver van het Malieveld. 

Afgelopen halfjaar maakte Roorda Reclamebureau, via onze nieuwe opdrachtgever Stichting NethWork, kennis met het Westland waar onze tuinbouw al decennialang werkt aan oplossingen voor het voedselprobleem met een blik gericht op de natuur. Intuïtief wetende dat daar de oplossingen liggen in plaats van het probleem. De natuur inspireert niet alleen deze ondernemers maar ook onze wetenschappers in Wageningen. Hieruit ontstaan oplossingen die de planeet verrijken. Klimaat positief in plaats van klimaat neutraal. Dit verhaal is wat ons en de initiatiefnemers van NethWork betreft een blauwdruk voor veel meer oplossingen voor de uitdagingen waar we nu voor staan.

We willen de doemdenkers, politici, magistraten, ondernemers, studenten, consumenten en producenten inspireren en uitnodigen om mee te denken en te luisteren en leren van elkaar en de natuur. 

Deze uitnodiging lanceerden we eind februari in New York onder het thema Eat This. Een provocerend bedoelde oproep en video die als eerste aan de partners en relaties van NethWork werd gepresenteerd bij de opening van Countryside, The Future tentoonstelling van Rem Koolhaas in het Guggenheim museum. In deze tentoonstelling laat Koolhaas de bezoekers ook nadenken over oplossingsrichtingen die bepalend zijn voor de toekomst van onze planeet. Nederlandse tuinbouwondernemers en toeleveranciers tonen er hoe de tuinbouw oplossingen biedt voor de mondiale maatschappelijke vraagstukken.

Onderdeel van deze campagne kick-off was daarnaast de tomatenkas die we op de stoep van het Guggenheim museum in New York installeerden als blikvanger van de Countryside tentoonstelling. De tentoonstelling zou in Augustus worden afgesloten met een Thought Leaders Week programma met Eat This debatten en brainstorms over de mogelijke nieuwe koers van onze voedselproductie.

Nu twee maanden later ziet de wereld er totaal anders uit. New York, inmiddels het epicentrum van corona, zit in lock-down en de bewoners gaan door een diep dal. Maar de natuur laat zich niet lock-downen. De natuur doet wat het moet doen en dus oogsten we dit paasweekend in dat donkere dal, onze eerste tomaten.

Het oorspronkelijke plan was om het grootste deel van de oogst via vrijwilligersorganisatie City Harvest te verspreiden onder de daklozen van New York. Het andere deel zou worden verwerkt in de salades en andere gerechten van het restaurant van het museum. Dit laatste lukt niet omdat het museum uiteraard is gesloten. Het eerste deel van het plan is wel uitgevoerd. De daklozen hebben gezonde voeding nu meer nodig dan ooit. Het deel van de tomaten dat niet naar het restaurant gaat, wordt als tussendoortje aan het zorgpersoneel in New York worden uitgedeeld.

Maar hoe donker de dagen in New York ook nog gaan worden het fel paarse licht zal op 5th Avenue blijven schijnen en de natuur zal haar werk blijven doen. Zo is een provocerend statement twee maanden later hopelijk een kleine baken van hoop geworden voor de New Yorkers en hopelijk een bron van inspiratie en een nieuwe koersbepaler voor ons allen.

Wat eten we met pasen? Eat  that.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie