Natuurvoedingsbedrijf Wessanen blijft voorlopig profiteren van de groeiende vraag naar gezonde en duurzame voeding. De omzet en winst groeiden ook vorig kwartaal sterk, terwijl het moederbedrijf van Zonnatura verwacht zijn resultaat dit jaar verder op te kunnen voeren.
Wessanen meldde vrijdag een omzetgroei van 25 procent in het laatste kwartaal van 2015, tot 133,9 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verzesvoudigde bijna tot 6,1 miljoen euro. Wessanen boekte een nettowinst van 15 miljoen euro, tegen een verlies van 6,4 miljoen euro een jaar eerder.
Het bedrijf verwacht het bedrijfsresultaat in 2016 verder te kunnen laten groeien. 'We staan nog maar aan het begin van een langdurige trend en we hebben een unieke positie om daaraan bij te dragen', zei Christoph Barnouin. Volgens de Fransman is sprake van een 'revolutie' op de voedingsmarkt.
In heel 2015 steeg de omzet met ruim een vijfde naar 523 miljoen euro. De nettowinst ging met 18 procent omlaag, naar 37 miljoen euro. De eigen merken van Wessanen boekten vorig jaar een groei van 13 procent, waarbij vooral brood- en melkvervangers en ontbijtgranen in trek waren.
In Nederland boekte Zonnatura dubbelcijferige groei, waarmee het merk volgens Wessanen ook in de top 100 van belangrijkste merken in Nederland kwam. Wessanen is buiten Nederland onder meer actief in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Ook daar liepen de zaken goed.
In Nederland is Wessanen vooral bekend als moederbedrijf van het merk Zonnatura en in toenemende mate van het biologische theemerk. In het buitenland worden onder meer de merken Bjorg en Tartex gevoerd.
Vorig jaar mei herlanceerde Zonnatura zijn thee-assortiment.
Begin dit jaar starte het merk een reclamecampagne om 'te laten zien dat in zijn producten het 'goede van de natuur' bovenkomt, zonder onnodige toevoegingen'.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!