De rechtbank in Amsterdam heeft warenhuisconcern V&D uitstel van betaling verleend nadat de directie dinsdag surseance aanvroeg.
Het gaat de hele groep aan: de warenhuizen en de restaurants van La Place.
Stekker eruit
Uit de mededeling blijkt dat de eigenaar van V&D, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital, de stekker uit het bedrijf heeft getrokken, zo meldt ANP.
De directie van V&D: ‘De onderneming werd de afgelopen maanden geconfronteerd met een aantal incidenten en onvoorziene omstandigheden, waaronder de “Indian Summer” in november en december.
‘Dit leidde tot een omzetval en liquiditeitstekort. De aandeelhouder en financier van de groep bleek helaas niet langer bereid, om deze liquiditeitsbehoefte af te dekken en de bestaande financiering te continueren.
‘Op basis hiervan heeft de directie de conclusie moeten trekken, dat de onderneming niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen.’
Wel open
De vestigingen van V&D en La Place blijven voorlopig wel open, ook omdat dit in het belang van de schuldeisers is en het bedrijf volgens de directie meer kans geven op voortzetting.
V&D draait al jaren verlies. ANP meldt dat in 2013 het nettoverlies ruim verdubbelde: van 19 miljoen euro in 2012 tot 42 miljoen euro. In 2014 bedroeg het verlies 49 miljoen euro en ook de cijfers van 2015 zullen slecht zijn.
Eerder dit jaar probeerde V&D het schip te keren door voor te stellen dat medewerkers salaris gingen inleveren en verhuurders van de panden akkoord zouden gaan met huurverlaging. De loonsverlaging ging niet door, waarna een reorganisatie in gang werd gezet.
Wel lukte het V&D de winkelhuur voor de meeste panden te verlagen.
De investeringsmaatschappij Sun Capital, besloot bovendien in juli 47 miljoen euro extra te investeren in het warenhuisbedrijf.
Geen marketing in directie
Toen bleek ook dat V&D verder ging zonder marketing in de directie.
In juli werd ook bekend dat Adriana Hoppenbrouwer, marketingdirecteur van V&D overstapte naar Hema. Ze werd opgevolgd door Kim Kleine Staarman, die marketingdirecteur V&D en La Place werd.
Middensegment
Het probleem dat ten grondslag ligt aan de problemen bij V&D is dat het bedrijf niet in staat is zichzelf opnieuw uit te vinden, het heeft te weinig onderscheidend vermogen. Bedrijven actief in het middensegment hebben het zwaar.
‘Opmerkelijk is dat, hoewel de druk om te veranderen enorm was, die druk er niet voor heeft kunnen zorgen dat ze echt uit een ander vaatje gingen tappen. Integendeel, ze bleven hardnekkig doen wat ze altijd al deden en zochten hun heil in massaontslagen en kostenreducties', schreven marketingconsultant Jurriaan Tas en consultant André Mooij op MarketingOnline.
Cosmetische opfrissing
Michel Jansen sprak in november op MarketingOnline over het V&D-scenario: 'Waarbij er om de paar jaar een cosmetische opfrissing plaatsvindt en het merk een langzame (of tegenwoordig snelle?) dood sterft.’
In april gaf V&D aan samen met mediabedrijf Sanoma in te willen zetten op ‘retailtainment’: met live events meer plezier op de winkelvloer te willen brengen. Onderdeel is de site blijmet.vd.nl, die al eerder werd gelanceerd om klanten te betrekken bij de totstandkoming van een nieuw winkelconcept.
Dinosaurus
In februari schreef Max Kohnstamm dat het einde van ‘dinosaurus V&D’ onvermijdelijk is. ‘Bovenal bewijst de teloorgang van V&D het beroemde, op Darwins theorie gebaseerde verhaal: een dier, een plant of een winkelketen overleeft alleen als ze slim met de uitdagingen vanuit de omgeving om kan gaan.
‘Bij V&D was dat overigens extra moeilijk omdat ze op vele fronten tegelijk problemen ondervonden. Het extreem brede assortiment maakt V&D zeer kwetsbaar voor aanvallen van specialisten als Zara en H&M.
‘En de veel te brede doelgroep maakt een heldere positionering onmogelijk. Ze zijn nooit van hun duffe imago afgekomen. Online blijkt V&D kansloos tegen Wehkamp en Bol.com. Tal van door de wol geverfde managers hebben afgelopen decennia tevergeefs deze dinosaurus trachten te redden.'
V&D maakte vanaf 1999 onderdeel uit van Vendex KBB, waar ook De Bijenkorf en Hema onder vielen. Dat werd in 2004 overgenomen door een consortium van investeerders, en ging daarna als Maxeda door het leven. In 2010 verkocht Maxeda V&D aan Sun European, de Europese tak van het Amerikaanse investeringsfonds Sun Capital Partners.
Ex-Etamman John van der Ent is sinds 1 maart bestuursvoorzitter van de V&D Groep.
V&D heeft 62 winkels en een webshop, La Place heeft ruim 250 vestigingen.
Macintosh
Gisteren werd bekend dat ook Macintosh, moederbedrijf van onder andere Scapino, Dolcis, Manfield en Invito uitstel van betaling heeft gekregen. Dit bedrijf lijdt ook zwaar verlies.
Foto: ANP OLAF KRAAK
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!